Ασημίνα Ν. Γαλανοπούλου: Η εκπαίδευση με ευρωπαϊκό και ανθρωπιστικό πρόσωπο

Δευτέρα 8 Νοεμβρίου 2021

Η συμπατριώτισσά μας Ασημίνα Ν. Γαλανοπούλου κατάγεται από τα Καλύβια Αγρινίου και ζει μόνιμα μαζί με την οικογένειά της, στην Λάρνακα της Κύπρου, όπου εργάζεται ως εκπαιδευτικός. Με αξιοζήλευτη επιστημονική και εκπαιδευτική κατάρτιση, συμμετέχει σε ευρωπαϊκά προγράμματα με τους μαθητές της, αλλά παράλληλα διδάσκει σε τμήμα ασυνόδευτων κοριτσιών από χώρες της Αφρικής, που έχουν αιτηθεί ασύλου. Διαβάστε την ενδιαφέρουσα συνέντευξη που μας παραχώρησε:

1) Ασημίνα υπηρετείς επί 20 χρόνια ως καθηγήτρια Φιλόλογος στην Β/βάθμια εκπαίδευση της Κύπρου, αυτή τη χρονιά πού εργάζεσαι; Πες μας λίγα χαρακτηριστικά της δομής και της λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος της Κύπρου.

Τα τελευταία 3 χρόνια, εργάζομαι στην Τεχνική Επαγγελματική Σχολή Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Λάρνακας (ΤΕΣΕΚ Λάρνακας). Στην Κύπρο υπάρχουν οι ΤΕΣΕΚ , που είναι αντίστοιχες των ΕΠΑΛ. Πιστεύω ότι διαφέρουν ως προς τους επαγγελματικούς κλάδους που προσφέρουν. Η Κύπρος, επειδή κατεξοχήν είναι χώρα που η οικονομία της στηρίζεται στον τουρισμό, πολλοί μαθητές επιλέγουν τον κλάδο των Ξενοδοχειακών Επαγγελμάτων (με κατεύθυνση στην Διοίκηση Ξενοδοχειακών Μονάδων).

Οι μαθητές μας εκτός από τα μαθήματα του κλάδου τους διδάσκονται και μαθήματα Γενικής Παιδείας. Στην ΤΕΣΕΚ υπάρχουν πολλοί άλλοι κλάδοι όπως: Η/Υ, Ηλεκτρολογίας και Μηχανικής, κλάδος Σχεδίου μόδας που επιλέγουν αρκετά κορίτσια κ.ά.

2) Πρόσφατα ήσουν στο Ελσίνκι (Helsinki) της Φιλανδίας, όπου συμμετείχες μέσω του Προγράμματος Erasmus+ σε δραστηριότητες κατάρτισης. Φαντάζομαι ότι δίνεται μεγάλη βαρύτητα στην «άντληση» ευρωπαϊκών Προγραμμάτων που προωθούν και αναβαθμίζουν το εκπαιδευτικό έργο των σχολείων.

Στο Ελσίνκι, παρακολούθησα για 1 εβδομάδα, πρόγραμμα που αφορούσε την «Μικτή Μάθηση - συνδυασμός της Ψηφιακής και της Παραδοσιακής Διδασκαλίας» μέσω του Προγράμματος Εrasmus+ KA101, στο οποίο είμαι συντονίστρια. Ο Covid -19 μας δίδαξε πως πρέπει να επιδιώκουμε την Ηλεκτρονική – Διαδικτυακή Διδασκαλία και να είμαστε διαρκώς προετοιμασμένοι γι’ αυτήν, εντάσσοντάς την στο ήδη υπάρχον Αναλυτικό Πρόγραμμα. Εκτός από τις πλατφόρμες που παρέχουν τα Υπουργεία Ελλάδας και Κύπρου, υπάρχει πληθώρα άλλων εκπαιδευτικών εργαλείων που κάθε καθηγητής και δάσκαλος οφείλει να γνωρίζει, να μπορεί να  χρησιμοποιεί ο ίδιος αλλά και   να εξοικειώνει τους μαθητές του, ώστε όχι μόνο να είναι σε ετοιμότητα να ανταπεξέλθει σε παρόμοιες καταστάσεις όπως ο «Covid»,  αλλά και γιατί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως προτεραιότητά της ως το 2027 την «Ψηφιοποίηση της Εκπαίδευσης», έτσι είμαστε υποχρεωμένοι να εναρμονιζόμαστε με τα Ευρωπαϊκά δεδομένα.

3) Η Τεχνική και Επαγγελματική Σχολή Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Λάρνακας (ΤΕΣΕΚ Λάρνακας)  είναι ένα σχολείο με πολλές δραστηριότητες, ενώ έχει βραβευθεί με το Ευρωπαϊκό βραβείο Καινοτόμου Διδακτικής. Ακόμη με εύστοχες και πολύ χρήσιμες δραστηριότητες οι μαθητές προώθησαν μέσω του Προγράμματος, την Ευρωπαϊκή προτεραιότητα γνωστή ως «Πράσινη Συμφωνία»

Είμαστε περήφανοι που το σχολείο μας βραβεύτηκε με ένα Ευρωπαϊκό βραβείο Καινοτόμου Διδακτικής, το European Innovative Teaching Award, και αυτό οφείλεται σε συλλογική προσπάθεια, εφόσον καταφέραμε να εντάξουμε, ως προφήτες, την Πλατφόρμα Moodle  και να εντάξουμε την Ηλεκτρονική διδασκαλία σε «προ Covid καιρούς»!

Αλλά και γιατί εκμεταλλευόμενοι τα κονδύλια  των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, μπόρεσαν αρκετοί μαθητές μας από όλους τους κλάδους να κάνουν την πρακτική τους σε εταιρείες σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Είναι πολύ σημαντικό αποφοιτώντας οι μαθητές μας από την ΤΕΣΕΚ να έχουν στο βιογραφικό τους Πρακτική σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα.

Την Ευρωπαϊκή Προτεραιότητα «Πράσινη Συμφωνία», την πραγματώσαμε μέσω ενός άλλου Ευρωπαϊκού Προγράμματος, του προγράμματος «Σχολείο Πρεσβευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», στο οποίο πάλι είμαι συντονίστρια. Μέσα από σειρά δράσεων όπως διεξαγωγή έρευνας,  επίσκεψη σε Βοτανικό πάρκο, γνωριμία με  τα λεγόμενα «πράσινα επαγγέλματα», όπως αυτό του βοτανολόγου, τηλεδιάσκεψη με ευρωβουλευτές, κερδίσαμε το ταξίδι στο Στρασβούργο και τη συμμετοχή μας σε Euroscuola, δηλ. σύσκεψη στο Ευρωκοινοβούλιο με την συμμετοχή και άλλων σχολείων από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αναμένουμε να μας δώσουν το «πράσινο φως» για να προσφέρουμε στους μαθητές μας και αυτήν την εμπειρία!

4) Εργάστηκες επί μακρόν σε Νυχτερινό σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας για ενήλικες μαθητές. Εκτός από τα μαθήματα στην τάξη οι μαθητές σου είχαν την ευκαιρία να ταξιδεύσουν μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων και στο εξωτερικό. Περιέγραψέ μας τα συναισθήματα και το όφελος για τους εκπαιδευόμενους.

Εργάστηκα 8 συνεχόμενα χρόνια στο Εσπερινό Γυμνάσιο- Λύκειο Λάρνακας και μπορώ να σου πω ότι ήταν «η καλύτερη εκπαιδευτική εμπειρία» που είχα, γιατί σ’ αυτό το σχολείο έδινα και έπαιρνα αγάπη από τους ενήλικες μαθητές μου, ήμασταν περισσότερο φίλοι. Ο ρόλος μας ήταν πολλαπλός, προπάντων προσφέραμε ενδυνάμωση και έπειτα γνώσεις. Η χαρά μας απερίγραπτη όταν αποφοιτούσαν και έμπαιναν στο Πανεπιστήμιο πολλοί από τους ενήλικες μαθητές μας, γιατί «η μάθηση και η γνώση δεν έχει ηλικιακά όρια»! Με το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Σημεία συνάντησης του κοινού μας ευρωπαϊκού μας πολιτισμού», (2012-2014) που αποτέλεσε σύμπραξη ανάμεσα σε 7 ευρωπαϊκά σχολεία, οι ενήλικες μαθητές μας ταξίδεψαν, γνώρισαν άλλους ενήλικες μαθητές, είδαν πως λειτουργεί η εκπαίδευση ενηλίκων στο εξωτερικό. Δεν θα ξεχάσω τα λόγια μιας 45χρονης μαθήτριάς μου, της Κούλας, μάνας 4 κοριτσιών και γιαγιάς, που επέστρεψε στα θρανία και μας ευχαριστούσε γιατί είχε την ευκαιρία να ταξιδέψει στην Ρουμανία, να φορέσει την κυπριακή παραδοσιακή φορεσιά, να χορέψει με άλλους ευρωπαίους ενήλικες μαθητές, να εργαστεί μαζί τους, να συνθέσει συλλογή από μύθους, ποιήματα κτλ. ότι η συμμετοχή της στο προαναφερόμενο πρόγραμμα «ήταν για εκείνη δώρο ζωής».

5) Μίλησέ μας για τις εμπειρίες σου σε ειδικά προγράμματα εκπαίδευσης όπου διδάσκεις, όπως το τμήμα ασυνόδευτων κοριτσιών από Σομαλία, Κογκό και Γουινέα, αιτητών ασύλου. Υπάρχουν νομίζω δύο πλευρές , η εκπαιδευτική και η ανθρώπινη που αντιμετωπίζεις καθημερινά. Ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι και τι ονειρεύονται για το μέλλον;

Στην ΤΕΣΕΚ Λάρνακας όπου εργάζομαι , υπάρχει το τμήμα ΤΑΣΑ (τμήμα ασυνόδευτων ανηλίκων), απαρτιζόμενο από κορίτσια ηλικίας 14-18 ετών, τα οποία έρχονται μόνα τους ως αιτητές ασύλου, φοιτούν με σκοπό να μάθουν την ελληνική, για να μπορέσουν να ενταχθούν στην κυπριακή κοινωνία ή να μετοικήσουν σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Αυτά τα παιδιά έχουν βιώσει συνθήκες πολέμου και φτώχειας. Κοντά μας  επιζητούν την ασφάλεια, τους δίνουμε αγάπη, είμαστε κοντά τους. Προσωπικά, επικοινωνώ μαζί τους καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας, μέσω messenger, γιατί πιστεύω πως με την διαρκή επικοινωνία μας νιώθουν δίπλα τους, εισπράττουν την στήριξή μας και μαθαίνουμε και εμείς από αυτούς. Πρωτίστως, εμείς οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να αγκαλιάζουμε τα παιδιά όλου του κόσμου με αγάπη, γιατί το «συναισθηματικό κομμάτι» ίσως να είναι πιο σημαντικό από το «γνωσιολογικό»!

6) Η κατάσταση λόγω Covid-19 σε ποιο σημείο βρίσκεται στην Κύπρο αυτήν την περίοδο; Γενικά πως βιώσατε ως εκπαιδευτικοί και ως κοινωνία αυτήν την «πρωτόγνωρη καταιγίδα» που επηρέασε όλους;

Η πανδημία επηρέασε και την Κύπρο αρκετά γιατί είναι ένα μικρό νησί και ειδικότερα στο «πρώτο κύμα» νιώθαμε εγκλωβισμένοι και άπραγοι με την τουριστική οικονομία μας να καταρρέει. Στα σχολεία προσπαθούσαμε με κάθε τρόπο να είμαστε κοντά στους μαθητές μας, ειδικά στους τελειόφοιτους που βίωναν και το άγχος των επερχόμενων εξετάσεων. Με την εισαγωγή της πλατφόρμας ΤEAMS,  διευκολύνθηκε αρκετά το έργο μας, αφού είχαμε την δυνατότητα να ασκούμε το έργο μας χωρίς να χάνουμε πολύτιμο διδακτικό χρόνο. Το κακό με την διαδικτυακή διδασκαλία είναι ότι δεν μπορείς σε προσωπικό επίπεδο να έρθεις σε επαφή με τους ¨αδύνατους¨ κυρίως μαθητές και να τους βοηθήσεις όσο θα έπρεπε, αφού χάνεται η προσωπική επαφή και επικοινωνία, που είναι αναντικατάστατη.

7) Επισκέφτηκες το καλοκαίρι και τον «γενέθλιο τόπο» τα Καλύβια Αγρινίου, για να συναντήσεις τα συγγενικά σου πρόσωπα. Πόσο αλλαγμένο είδες το χωριό και ποιες αναμνήσεις κράτησες;

Κάθε καλοκαίρι έρχομαι στον αγαπημένο μου «γενέθλιο τόπο»! Η αλήθεια είναι, ότι το έμεινα έκπληκτη με την πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση που παρακολούθησα, αφιερωμένη στους πατριώτες Πεσόντες του 1940…

Η εκδήλωση ήταν εξαιρετική με λογοτεχνικό, μουσικό και θεατρικό μέρος. Αλλά πέραν των εκδηλώσεων, βλέπω τα τελευταία χρόνια να υπάρχει πολιτιστική κίνηση στο χωριό μας, με την ίδρυση του Συλλόγου Γυναικών, την ύπαρξη Χορωδίας, Χορευτικού τμήματος κτλ. Όλα αυτά δίνουν ζωή και ενδιαφέρον στο χωριό και μακάρι να τα συνεχίσετε με μεγαλύτερο σθένος και επιτυχία!

Επιμέλεια συνέντευξης: Γιώργος Αν. Πανταζόπουλος

 

Βιογραφικό- σπουδές:

Η Ασημίνα Ν. Γαλανοπούλου κατάγεται από τα Καλύβια Αγρινίου και ζει μαζί με την οικογένειά της μόνιμα στην Κύπρο, όπου εργάζεται ως εκπαιδευτικός.  Σπούδασε Φιλόλογος στο τμήμα Φιλολογίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κατόπιν έκανε Μάστερ «στις Επιστήμες της Παιδαγωγικής» (ΜΑ in Education), στο Πανεπιστήμιο του Βath, του Ηνωμένου Βασιλείου και  Μάστερ στην «Γλωσσοδιδακτική», στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης. Το 2016 και ενώ εργάζονταν σε Νυχτερινό Σχολείο, παράλληλα φοιτούσε στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και αποφοίτησε με «Άριστα» από το τμήμα «Ευρωπαϊκών Σπουδών». Στο ίδιο τμήμα αυτήν την στιγμή πραγματοποιεί το Διδακτορικό της με κατεύθυνση στην Ευρωπαϊκή Φιλοσοφία.

 

Επίσκεψη στην Μαδρίτη (Ισπανία), με το Εσπερινό Γυμνάσιο Λάρνακας, Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα "Σημεία Συνάντησης του κοινού ευρωπαϊκού μας πολιτισμού"

 

Τηλεδιάσκεψη με τον Ευρωβουλευτή Κώστα Μαυρίδη, σύνδεση με Βρυξέλλες, στα πλαίσια του προγράμματος, «Σχολείο ¨Πρεσβευτής¨ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου»

 

Ελσίνκι, Φινλανδία: Δραστηριότητα κατάρτισης "Blended Learning" (Erasmus+)

 

Ελσίνκι, Φινλανδία: Δραστηριότητα κατάρτισης "Blended Learning" (Erasmus+)