Ανακοινώσεις Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Αγρινίου-Θέρμου

Παρασκευή 19 Αυγούστου 2022

Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. Αγρινίου-Θέρμου «Κοσμάς ο Αιτωλός» με ανακοίνωσή του ζητά από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να λάβει ορθές αποφάσεις «σύμφωνα με την ισχύουσα πραγματικότητα», σε ότι αφορά τη λειτουργία των Ολοήμερων Σχολείων, αλλά και σχετικά με τις επερχόμενες κρίσεις Διευθυντών/ντριών.

«Κάθε αλλαγή προς το συμφέρον της δημόσιας εκπαίδευσης είναι καλοδεχούμενη. Αρκεί να μη γίνεται επιπόλαια και για τις εντυπώσεις», υπογραμμίζεται χαρακτηριστικά.

Αναλυτικά η ανακοίνωση για τα ολοήμερα:

Είναι γνωστό ότι μετά τη λήξη του σχολικού έτους και ενώ ήδη είχαν πραγματοποιηθεί οι εγγραφές των μαθητών/τριών για τη δημιουργία ολοήμερων τμημάτων στα Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία, αποφασίστηκε η διεύρυνση της λειτουργίας τους έως τις 5:30 μ.μ.

Συγκεκριμένα, καθιερώθηκαν 3 ζώνες λειτουργίας του Ολοήμερου Δημοτικού (1η ζώνη 13:20 14:10 Μεσημβρινό Γεύμα – Διατροφική Αγωγή, 2η ζώνη 14:10 – 15:55 – 2 ώρες Μελέτη – Προετοιμασία, 3η ζώνη  15:55 – 17:30 – 2 ώρες Σχολικοί Μαθητικοί Όμιλοι) και προστέθηκαν 2 επιπλέον διδακτικές ώρες στο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο από τις 16:00 έως 17:30.

Τις πρώτες μέρες του Αυγούστου ορίστηκαν τα Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία που θα λειτουργήσουν με το νέο διευρυμένο ωράριο, γεγονός το οποίο εγείρει σημαντικά ζητήματα. Θεωρούμε πως ο ορισμός των Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων που θα λειτουργούν με το νέο ωράριο, με μόνο κριτήριο την προγενέστερη λειτουργία ολοήμερων τμημάτων σε αυτά και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο αριθμός των ενδιαφερόμενων μαθητών/τριών, θα δημιουργήσει προβλήματα, τόσο στα ίδια τα σχολεία, όσο και στους γονείς των μαθητών, καθώς: 

- σχολεία που ορίστηκαν να λειτουργούν έως τις 5:30 μ.μ. μπορεί να μην έχουν τον απαιτούμενο αριθμό εγγραφών·

- αντιθέτως, σχολεία στα οποία παρουσιάζεται αυξημένο ενδιαφέρον για συμμετοχή των μαθητών/τριών στο διευρυμένο ολοήμερο πρόγραμμα, ενδεχομένως να μην παρέχουν αυτή τη δυνατότητα·

- ως συνέπεια των προηγούμενων, ζητήματα μπορεί να δημιουργηθούν με τους εκπαιδευτικούς που διακηρύσσεται ότι θα προσληφθούν για τη λειτουργία του νέου ολοήμερου σχολείου. Μερικές ακόμη επισημάνσεις:

- αναφέρεται ότι το ωράριο του νέου ολοήμερου σχολείου διευρύνεται μόνο κατά 1 ώρα και 30 λεπτά. Πρόκειται για πλάνη, καθώς τα ολοήμερα τμήματα (τουλάχιστον στα πολυθέσια σχολεία, τα οποία αφορούν την πλειοψηφία των σχολικών μονάδων) λειτουργούν έως τις 3:00 μ.μ.. Παρά τις εξαγγελίες του παρελθόντος ότι θα λειτουργούσαν έως τις 4:00 μ.μ. με εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων (Μουσικούς, Εικαστικούς, Θεατρολόγους, Φυσικής Αγωγής), παρέχοντας στα παιδιά τη δυνατότητα συμμετοχής σε ποικιλία δραστηριοτήτων, αυτό ποτέ δεν έγινε πραγματικότητα.

- Οι ελλιπέστατες κτιριακές υποδομές σε πολλά από αυτά θα καταστήσουν τη λειτουργία του νέου ολοήμερου εξαιρετικά δύσκολη.

- Δεν έχει διευκρινιστεί ο χώρος και ο τρόπος σίτισης και ξεκούρασης των μαθητών/τριών που θα συμμετέχουν στο νέο ολοήμερο. Σαφώς και τα σχολεία μας δεν έχουν τις απαραίτητες υποδομές. Με τα έως τώρα δεδομένα φαίνεται πως οι μαθητές και οι μαθήτριες θα τρώνε πάνω στα θρανία τους, ενώ κατά την παραμονή τους για 9 (ή και 10 ώρες στο σχολείο αν συμμετέχουν και στην πρωινή ζώνη) θα μπορούν να ξεκουράζονται μόνο καθισμένοι στις ξύλινες καρέκλες τους.

Προβληματισμό δημιουργεί και η έλλειψη προσωπικού καθαριότητας πλήρους ωραρίου. Τα σχολεία δεν μπορούν να λειτουργήσουν σωστά με προσωπικό καθαριότητας, το οποίο έχει τρίωρη σύμβαση. Ήδη τα προβλήματα έγιναν ορατά εν μέσω πανδημίας, καθώς καμία οδηγία του ΕΟΔΥ δεν ήταν δυνατό να τηρηθεί χωρίς τη συνεχή παρουσία του προσωπικού καθαριότητας.

Εν μέσω ενεργειακής κρίσης και αύξησης των τιμών του πετρελαίου, δεν έχει γίνει μέριμνα για τη θέρμανση των σχολικών μονάδων που θα λειτουργούν με νέο διευρυμένο ωράριο κατά τους χειμερινούς μήνες. Ήδη τα σχολεία, σε σχέση με άλλες υπηρεσίες, θερμαίνονται κάθε χρόνο ανεπαρκώς (2 έως 3 ώρες την ημέρα συνήθως), γεγονός το οποίο καθιστά σαφές ότι οι υπεύθυνοι της χρηματοδότησης των σχολικών μονάδων ξεχνούν ότι σε αυτά στεγάζονται παιδιά για 5 έως 7 ώρες και πλέον για 9 έως 10 ώρες.

Όλα τα παραπάνω ας γίνουν αιτία προβληματισμού σχετικά με την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων που ορίστηκαν ως σχολεία νέου ολοημέρου. Γι’ αυτό λοιπόν:

Καλούμε σε κοινό αγώνα τους γονείς των μαθητών και μαθητριών όλων των Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων για να διεκδικήσουμε, μέσω των Συλλόγων μας:

- γενναία αύξηση της χρηματοδότησης για την Παιδεία από τον κρατικό προϋπολογισμό.

- σχολεία κατάλληλα για τα παιδιά τους, με υποδομές και εξοπλισμό για αθλητισμό, πολιτισμό, τέχνη, ξεκούραση κ.ο.κ., επαρκή καθαριότητα και θέρμανση, είτε αυτά λειτουργούν σύμφωνα με το νέο ολοήμερο πρόγραμμα είτε όχι

- στελέχωση σχολείων με όλο το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό (εκπ/κούς, προσωπικό καθαριότητας, νοσηλευτές/τριες, ψυχολόγους κ.ά.)

- δωρεάν γεύματα για όλα τα παιδιά

- άμεση επαναφορά του υπεύθυνου εκπαιδευτικού για το Ολοήμερο Πρόγραμμα

- σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα, που θα συμβάλλουν στην ολόπλευρη μόρφωση των μαθητών/τριών

Καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να λάβει υπόψη όσα αναφέρονται παραπάνω και να λάβει ορθές αποφάσεις σύμφωνα με την ισχύουσα πραγματικότητα. Κάθε αλλαγή προς το συμφέρον της δημόσιας εκπαίδευσης είναι καλοδεχούμενη. Αρκεί να μη γίνεται επιπόλαια και για τις εντυπώσεις.

Με την έναρξη της νέας σχολικής, ως Σ.Ε.Π.Ε. Αγρινίου – Θέρμου, θα είμαστε δίπλα σε εκπαιδευτικούς και γονείς, για να αφουγκραστούμε και να αναδείξουμε όλα τα προβλήματα που πιθανώς θα προκύψουν από τη λειτουργία των σχολείων έως τις 5:30 μ.μ., απευθυνόμενοι προς όλες τις κατευθύνσεις. Προτεραιότητά μας ήταν, είναι και θα είναι οι μαθητές/τριές μας και οι εκπαιδευτικοί.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Η Πρόεδρος, Σαράκη Μάρθα 

Η Γεν. Γραμματέας, Συργιάννη Αγγελική

 

Σχετικά με τις επερχόμενες κρίσεις Διευθυντών/ντριών σε άλλη ανακοίνωσή του ο Σύλλογος αναφέρει τα εξής:

Με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, οι κρίσεις για τους νέους Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων καθυστέρησαν αδικαιολόγητα παρά το γεγονός ότι η θητεία των προηγούμενων έχει λήξει από το Αύγουστο του 2021.

Κι ενώ δημιουργούνται συνεχώς κενές θέσεις Διευθυντών/ντριών, οι οποίες καλύπτονται προσωρινά, με όσα προβλήματα αυτό συνεπάγεται, η τροπολογία που προσφάτως κατατέθηκε αιφνιδιαστικά, ήρθε να δημιουργήσει ακόμη περισσότερα προβλήματα.

• Η απουσία νομίμως εκλεγμένων αιρετών στα Υπηρεσιακά Συμβούλια και η αντικατάστασή τους με διορισμένους εκπροσώπους εγείρει ζητήματα διαφάνειας σχετικά με τις κρίσεις των νέων Διευθυντών/ντριών των σχολικών μονάδων.

• Η πραγματοποίηση κρίσεων εν μέσω της νέας σχολικής χρονιάς θα δημιουργήσει προβλήματα, τόσο στους Συλλόγους Διδασκόντων, όσο και στην εύρυθμη λειτουργία των τμημάτων. Αναγνωρίζουμε τη σημασία της στελέχωσης των σχολικών μονάδων με νέους Διευθυντές/ντριες, αλλά αν οι τελευταίοι/ες τοποθετηθούν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ιδιαιτέρως στην περίπτωση που τα καθήκοντα του Διευθυντή/ντριας τελούνται προσωρινά από εκπαιδευτικούς, ελλοχεύει ο κίνδυνος αυτοί/ές οι εκπαιδευτικοί να βρεθούν ξαφνικά στη διάθεση της εκάστοτε Διεύθυνσης ή να τεθεί ζήτημα απομάκρυνσης του τελευταία τοποθετημένου/ης εκπαιδευτικού στο σχολείο, αν ο/η προσωρινός/ή Διευθυντής/ντρια επιθυμεί να παραμείνει στη σχολική του μονάδα ως διδάσκων/ουσα, με αποτέλεσμα την αλλαγή εκπαιδευτικού σε κάποιο τμήμα και ό,τι αυτό συνεπάγεται παιδαγωγικά για τους μαθητές και τις μαθήτριες.

Η εμπειρία του 2007, έτος κατά το οποίο οι συνθήκες ήταν παρόμοιες, έδειξε ότι οι υπηρεσιακές μεταβολές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους πρέπει να είναι φειδωλές και όσο το δυνατόν πιο ανώδυνες, όχι μόνο για τους εκπαιδευτικούς αλλά και για τους μαθητές/τριες.

Καλούμε, λοιπόν, τη ΔΟΕ να λάβει θέση για την απουσία νομίμως εκλεγμένων αιρετών στα συμβούλια επιλογής των Διευθυντών/τριών και να ζητήσει διευκρινίσεις σχετικά με τις αλλαγές που θα συμβούν στους Συλλόγους Διδασκόντων σε περίπτωση αλλαγής των προσωρινών Διευθυντών/ντριών κατά τη διάρκεια της νέας σχολικής χρονιάς που ξεκινάει σε λίγες μέρες.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Η Πρόεδρος, Σαράκη Μάρθα

Η Γεν. Γραμματέας, Συργιάννη Αγγελική