?php /** * @package Helix Framework * Template Name - Shaper Helix - II * @author JoomShaper http://www.joomshaper.com * @copyright Copyright (c) 2010 - 2015 JoomShaper * @license http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html GNU/GPLv2 or later */ //no direct accees defined ('_JEXEC') or die ('resticted aceess'); ?> Κων. Μπακολίτσας: Η Αγιασμένη Πηγή της Παναγίας Ελεούσας, στην Κλεισούρα

Κων. Μπακολίτσας: Η Αγιασμένη Πηγή της Παναγίας Ελεούσας, στην Κλεισούρα

Σάββατο 7 Μαΐου 2022

Ο συμπατριώτης μας Κωνσταντίνος Μπακολίτσας, Καθηγητής Βιολόγος στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που ασχολείται ταυτόχρονα με τις Βιοσπηλαιολογικές εξερευνήσεις σε μια σειρά σπηλαίων της Αιτωλοακαρνανίας, μας παρουσιάζει την λιμνούλα που προσφέρει το Αγιασμένο νερό, στη σπηλιά της Παναγίας Ελεούσας στο φαράγγι της Κλεισούρας!

Ο ίδιος αναφέρει: «Πάντα μου άρεσε να εξερευνώ θέσεις των σπηλαίων που δεν είναι εύκολο να προσεγγίσει ο μη μυημένος στη σπηλαιολογία πολίτης, και να προσφέρω στη συνέχεια τις σχετικές πληροφορίες σε όλους.

Η μικρή αυτή λιμνούλα στη σπηλιά της Παναγίας Ελεούσας στην Κλεισούρα, προσφέρει το Αγίασμα που πίνουν οι πιστοί έξω από τον σπηλαιώδη Ναό».

Το εκκλησάκι γιόρτασε πριν λίγες μέρες, όπου τιμήθηκε η Ζωοδόχος Πηγή, γιατί εκεί υπάρχει πηγή, στην οποία με μία μικρή σκάλα κατέβαιναν ευλαβικά, όσοι έπασχαν από διάφορες ασθένειες. Η πηγή κυκλικά αγκαλιάζει, στο πίσω μέρος, την εικόνα της Παναγίας.

Σήμερα δεν επιτρέπεται οι πιστοί να κατέβουν εκεί, για να μην λερώσουν το νερό της. Το νερό οδηγείται με σωλήνα στη βρύση, όπου οι προσκυνητές μπορούν να ξεδιψάσουν και να ραντίσουν το πρόσωπό τους. Από τα πανύψηλα βράχια πέφτουν σταγόνες νερού, οι οποίες την ημέρα της γιορτής της Παναγίας είναι πάρα πολλές και οι πιστοί προσπαθούν να πιάσουν μερικές από αυτές για να πέσουν στο πρόσωπό τους γιατί θεωρούνται αγιασμένες.

Κατά την παράδοση, το 1700 μ. Χ. στο χωριό Χρυσοβέρι, στο εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής, κάποιος Τούρκος στρατιώτης την ώρα της Αναστάσεως χλεύασε τους Χριστιανούς και αμέσως ένας κάτοικος του χωριού που τον έλεγαν Κουμπούρα παρεξηγήθηκε με τον Τούρκο στρατιώτη και τον σκότωσε.

Οι χωριανοί, αμέσως, πήραν τον Κουμπούρα και τον φυγάδευσαν πιο πάνω σε μια σπηλιά. Εκεί έμεινε πολύ καιρό και οι χωριανοί του πήγαιναν τρόφιμα για την συντήρησή του. Όταν το γεγονός ξεχάστηκε, ο Κουμπούρας πήγε στο χωριό και διηγήθηκε στους κατοίκους ότι εκεί που ήταν κρυμμένος έβλεπε κάθε βράδυ στη σπηλιά ένα φως.

Οι κάτοικοι πήγαν στο σημείο της σπηλιάς που τους υπέδειξε ο Κουμπούρας και με μεγάλη έκπληξη αντίκρισαν την εικόνα της Παναγίας και λίγο πιο πέρα σε βάθος περίπου πέντε μέτρων ανακάλυψαν μια πηγή με νερό, το αγίασμα της Παναγίας. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, οι κάτοικοι του χωριού έχτισαν στο μέρος αυτό της σπηλιάς μικρό εκκλησάκι και αργότερα χτίστηκε το σημερινό εκκλησάκι μέσα στο σπήλαιο.

Κατά τους προϊστορικούς χρόνους τα όρη Αράκυνθος και Παναιτωλικό περιόριζαν τα νερά του ποταμού Αχελώου να καταλήξουν στην θάλασσα και σχημάτιζαν έτσι μια μεγάλη λίμνη. Το νερό έπειτα διερχόταν από το φαράγγι της Κλεισούρας και χύνονταν στην λιμνοθάλασσα του Αιτωλικού. Με την πάροδο των αιώνων και ύστερα από γεωλογικές ανακατατάξεις στην περιοχή, ο ποταμός άλλαξε πορεία με αποτέλεσμα το φαράγγι της Κλεισούρας να γίνει μια ξερή κοίτη και η μεγάλη λίμνη να περιοριστεί σε έκταση, σχηματίζοντας, προς την έξοδό του, τις υπάρχουσες λίμνες της Τριχωνίδας, του Οζερού, της Αμβρακίας και της Λυσιμαχίας.

Ο συμπατριώτης μας κ. Κωνσταντίνος Μπακολίτσας με το σημαντικό και αξιόλογο ερευνητικό έργο σε πολλά σπήλαια του νομού μας και μέλος της Αστροφυσικής Εταιρείας Δυτικής Ελλάδας, μας εξηγεί ότι:

«Η Βιοσπηλαιολογία είναι κλάδος των βιολογικών επιστημών που μελετά την χλωρίδα και πανίδα των σπηλαίων και ο όρος καθιερώθηκε στις αρχές του αιώνα (1907). Η σπηλαιοβιολογική έρευνα στην Ελλάδα ξεκίνησε το 1862.

Κάποιοι νομίζουν ότι οι επισκέψεις στα σπήλαια γίνονται για φωτογράφιση και αυτοπροβολή. Δεν έχει περάσει ποτέ από το μυαλό ορισμένων φίλων μας ότι τα σπήλαια κρύβουν σημαντικά στοιχεία της Ιστορίας ενός τόπου και αυτά αποτελούν αντικείμενο της έρευνάς μας.

Θα αναφερθώ στα στοιχεία αυτής της Ιστορίας για να γίνω κατανοητός.

1. Γεωλογική Ιστορία σπηλαίων - Παλαιοντολογικά ευρήματα (Παλαιοζωϊκά και Παλαιοανθρωπολογικά)

2. Βιολογική - Εξελικτική Ιστορία - Βιοσπηλαιολογικά ευρήματα (ενδημικά είδη)

3. Προϊστορία (Παλαιολιθική - Νεολιθική περίοδος) - τέχνεργα - υπολείμματα τροφής - ταφικά ευρήματα.

4. Ιστορικά ευρήματα - αγγεία, ειδώλια κλπ ...

Η λίστα είναι μεγάλη και οι πληροφορίες που μας παρέχουν τα σπήλαια πολλές.

Αυτό που απαιτείται από εμάς είναι ο εντοπισμός, η καταγραφή, η μελέτη και φυσικά η προστασία όλης αυτής της πληροφορίας από τυχοδιώκτες, βάνδαλους και αρχαιοκάπηλους».

Επισκεφθείτε την ηλεκτρονική ιστοσελίδα του Κωνσταντίνου Μπακολίτσα:

http://biospeleologists.blogspot.com