?php /** * @package Helix Framework * Template Name - Shaper Helix - II * @author JoomShaper http://www.joomshaper.com * @copyright Copyright (c) 2010 - 2015 JoomShaper * @license http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html GNU/GPLv2 or later */ //no direct accees defined ('_JEXEC') or die ('resticted aceess'); ?> Όταν τα αερόστατα πέταξαν στον Καλυβιώτικο ουρανό...

Όταν τα αερόστατα πέταξαν στον Καλυβιώτικο ουρανό...

Δευτέρα 7 Μαρτίου 2022

Ένα παλιό αφιέρωμα στα αερόστατα που για πρώτη φορά πέταξαν στον Καλυβιώτικο ουρανό, κατά τον εορτασμό της Ελληνικής Αεροπορίας το Νοέμβριο του 1985, βρήκαμε στο περιοδικό ΕΝΑ εκείνης της εποχής, υπό τον τίτλο: «Αερόστατα στα χνάρια του Ίκαρου».

Πριν 37 χρόνια, το επίσημο πρόγραμμα περιελάμβανε εκδηλώσεις αεραθλητικού περιεχομένου, όπως ρίψεις αλεξιπτωτιστών, επίδειξη αερομοντελιστών και ανεμόπτερων ενώ για πρώτη φορά οι επισκέπτες θα έβλεπαν πτήσεις από 6 αερόστατα με ελληνικά και ξένα πληρώματα!

Το συγκεκριμένο περιοδικό λίγους μήνες μετά παρουσιάζει το ιστορικό των πρώτων προσπαθειών που έγιναν στην Ελλάδα για να οργανωθούν πτήσεις αερόστατων και να προωθηθεί η ασφαλής χρήσης τους από τους φίλους του αεραθλητισμού στην πατρίδα μας. Έγραφε συγκεκριμένα:

«Στη χώρα μας, όμως, σπανίζουν οι φίλοι του αερόστατου και ελάχιστους συνεπαίρνει η ιδέα να ανεβούν στον ελληνικό ουρανό πάνω σε ένα «φουσκωτό μπαλόνι». Άλλωστε, οι κλιματολογικές συνθήκες δεν ευνοούν αυτό το είδος σπορ αν μπορεί κανείς να το χαρακτηρίσει έτσι - αφού στις περισσότερες περιοχές οι άνεμοι είναι τόσο ισχυροί, που δεν επιτρέπουν την απογείωσή τους».

Και στη συνέχεια το άρθρο του περιοδικού ΕΝΑ αναφέρει για τις πρώτες προσπάθειες που έγιναν στα μέσα της δεκαετίας του ΄80: «Οι προσπάθειες των Ελλήνων φίλων του αερόστατου στράφηκαν στη συνέχεια προς την Εθνική Αερολέσχη Ελλάδας, ο τότε πρόεδρος της οποίας υιοθέτησε αμέσως την ιδέα, προτείνοντας να γίνει η συνάντηση στα πλαίσια της γιορτής της Πολεμικής Αεροπορίας.

Έτσι, πλέον, η συνάντηση καλυμμένη από επίσημους οργανισμούς και την Πολεμική Αεροπορία βρήκε το δρόμο της προς την επιτυχία. Τα αερόστατα μεταφέρθηκαν από τη Μεγάλη Βρετανία και ξεκίνησαν οι πρώτες δοκιμές, που είχε προγραμματιστεί να γίνουν στο Τατόι».

Όμως οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν ικανοποιητικές στο αεροδρόμιο Τατοΐου και έτσι αποφασίστηκε τα αερόστατα να μεταφερθούν στο στρατιωτικό αεροδρόμιο Αγρινίου, κοντά στον οικισμό Πλατάνου Καλυβίων και από εκεί να γίνουν οι πτήσεις, αφού οι άνεμοι που πνέουν στην περιοχή είναι μικρής έντασης και ευνοούσαν την άνοδο των αερόστατων.

Έγραφε επίσης το περιοδικό ΕΝΑ:

«Μετά τις πρώτες περισσότερο ή λιγότερο αποτυχημένες προσπάθειες, κατά τη διάρκεια των οποίων έσκασε και ένα μπαλόνι αερόστατου, προκαλώντας ποικίλα σχόλια ανάμεσα στους παρευρισκομένους, τα πρώτα αερόστατα κατάφεραν να «απογειωθούν» και να περιφερθούν για λίγο πάνω από το γαλανό αττικό ουρανό.

Κοινή διαπίστωση των οργανωτών, όμως, ήταν ότι το Τατόι δεν ευνοούσε την ομαλή απογείωση, λόγω του ανέμου, ενώ δυσκόλευε σε μεγάλο βαθμό και την προσγείωση.

Έτσι αποφασίστηκε η μεταφορά των αερόστατων στο Αγρίνιο, όπου θα γινόταν και ο εορτασμός της Πολεμικής Αεροπορίας. Εκεί, πραγματικά, η ταχύτητα των ανέμων ήταν σε ανεκτά επίπεδα, με αποτέλεσμα η επίδειξη να στεφθεί με απόλυτη επιτυχία.

Η ταυτόχρονη απογείωση των αερόστατων και η ομορφιά του θεάματος, που συνδυάστηκε θαυμάσια με την ιδιαιτερότητα του αγρινιώτικου τοπίου, δημιούργησαν ένα μοναδικό σύνολο, που ενθουσίασε τους παρευρισκομένους».

Αυτή ήταν η πρώτη και μοναδική φορά που πέταξαν πολλά αερόστατα στην περιοχή μας σε εκδήλωση που παρακολούθησαν χιλιάδες κάτοικοι και επισκέπτες, ενώ μερικά από τα αερόστατα προσγειώθηκαν σε χωράφια και αγρούς πολύ κοντά στα Καλύβια, όπως δείχνουν και οι φωτογραφίες του περιοδικού.

Η εφημερίδα ΜΑΧΗΤΗΣ Αγρινίου, στο φύλλο που κυκλοφόρησε την Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 1985 έγραφε μεταξύ άλλων:

«Πρωτοφανής επιτυχία: Έληξαν οι τριήμερες γιορταστικές εκδηλώσεις στο Πολεμικό αεροδρόμιο της πόλης μας, για την γιορτή του Προστάτου της Π.Α. Αρχαγγέλου Μιχαήλ. Τόσο οι εκδηλώσεις της 132 Σμηναρχίας Μάχης, όσο και της Αερολέσχης Αγρινίου είχανε μεγάλη επιτυχία. (Ας σημειωθεί ότι για πρώτη φορά φέτος οι επισκέπτες στο Πολεμικό μας Αεροδρόμιο, ξεπέρασαν τις 25.000».

Να θυμίσουμε ότι, οι εκδηλώσεις έλαβαν χώρα στην τότε 132 Σμηναρχία Μάχης, η οποία έδρευε στο στρατιωτικό αεροδρόμιο Αγρινίου, από 8 έως 10 Νοεμβρίου 1985, στα πλαίσια του εορτασμού της Ελληνικής Αεροπορίας.

Επιμέλεια: Γιώργος Πανταζόπουλος

- Αρχείο Νικόλαου Αγγελόπουλου: Περιοδικό ΕΝΑ, ΤΕΥΧΟΣ 36, 4 Σεπτεμβρίου 1986

- Αρχείο Εφημερίδας ¨ΜΑΧΗΤΗΣ¨ 11/11/1985 (ΑΡ. ΦΥΛ. 911)

 

ΑΕΡΟΣΤΑΤΑ 1

Οι προετοιμασίες για την πτήση είναι χρονοβόρες, αλλά και θεαματικές. 

Ιδιαίτερα τη στιγμή που φουσκώνουν τα χρωματιστά μπαλόνια. Η επιτυχία όμως μιας πτήσης δεν εξαρτάται μόνο από τη σωστή προετοιμασία, αλλά και από πολλούς εξωγενείς και σχεδόν πάντα αστάθμητους παράγοντες.

 

ΑΕΡΟΣΤΑΤΑ 2

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα οι φίλοι του αερόστατου αποφάσισαν να οργανώσουν αγώνες επίδειξης με σκοπό την εξάπλωση του δημοφιλούς στον υπόλοιπο κόσμο αθλήματος.

Οι αρχικές δυσκολίες ήταν αρκετές και αν δεν υπήρχε η αγάπη και το πείσμα γι’ αυτό που έκαναν, σίγουρα θα είχαν εγκαταλείψει την προσπάθειά τους. Αλλά στο τέλος «ο επιμένων νικά» κι έτσι τα πολύχρωμα αερόστατα βρέθηκαν να πετούν στο γαλάζιο αττικό αλλά και αγρινιώτικο ουρανό.