Μήνυμα Κυριακής (31/08) του Μητροπολίτου κ. Δαμασκηνού

Σάββατο 30 Αυγούστου 2025

Διαβάστε το μήνυμα του Μητροπολίτου Αιτωλίας & Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνού, της Κυριακής 31 Αυγούστου 2025, με την Εκκλησία μας να τιμά και να εορτάζει, την Κατάθεση της Τιμίας Ζώνης της Υπεραγίας Θεοτόκου. Εορτάζει επίσης τον Άγιο Αϊδανό, τον Άγιο Φιλέορτο τον Μάρτυρα, την Σύναξη των Ευρυτάνων Αγίων, την Σύναξη της Παναγίας της Λυκουρισιώτισσας στην Σκουτερά Αγρινίου.

«Τ παλαι παρλθαν. καινούργιος κόσμος, καιν κτίση εναι πλέον δ»

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί,

Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

Μιλμε συχν γι τ δρα το Θεο. Δν εναι μως λίγες ο φορς πο διαπιστώνουμε πς πάρχουν νθρωποι μ δρα περισσότερα π λλους. σως ατ ν μς δημιουργε τν ποψία πς Θεός, λλους ενοε κα λλους δικε.

Τ πράγματα μως δν εναι τσι. μες συνηθίζουμε ν θεωρομε ενοημένον κενον πο διαθέτει κάποια χαρακτηριστικά, τ ποα το ξασφαλίζουν κοινωνικ ναγνώριση κα ψηλ θέση.  Γνωρίζουμε, παραδείγματος χάριν, πς ψηλ εφυία εναι να πολ χρήσιμο προσν στν σημεριν κόσμο. Θες μως χει μπροστά Του τν κάθε νθρωπο ς γαπημένο κα μοναδικ πλάσμα Του. Τ μεγαλύτερο δρο μας εναι πέραντη πατρικ γάπη Του πο χει πρς τν καθέναν μας. Κα ς πρς ατ τ δρο, λοι ο νθρωποι εμαστε ξίσου περ-ευεργετημένοι.

πάρχει μως κα κάτι λλο: Τ διαίτερα χαρίσματα το καθενός μας, τ τάλαντά μας δηλαδή, σύμφωνα μ τ Εαγγέλιο, δν ποτελον προσωπική μας περιουσία λλ ργαλεα γάπης, τ ποα μς μπιστεύτηκε Θεός, μ σκοπ ν βρεθομε δικοί Του συνεργάτες στ ργο τς σωτηρίας τν νθρώπων. ν λοιπν γι τν κόσμο, ρισμένα διαίτερα χαρίσματα ποτελον ποδείξεις ενοιας, γι τν Θεό, ποτελον πηγ εθύνης. λα ατ συνδέονται μ τν σημεριν ποστολικ περικοπή.

πόστολος Παλος ταν βραος κα νατράφηκε μ τν πεποίθηση τι νκε στν περιούσιο, δηλαδ στν ενοημένο λαο το Θεο. βραϊκς λας διακατεχόταν νέκαθεν π ατ τν ασθηση, ποία φείλεται στν σύναψη τς Παλαις Διαθήκης, δηλαδ τς πρώτης συμφωνίας νάμεσα στν Θε κα σ κενον. Εναι λήθεια πς βραϊκς λας πρξε γι αἰῶνες σύνδεσμος νάμεσα στν νθρωπότητα κα τν Θε κα διατήρησε ζωνταν τν λπίδα νς Μεσσία πο θ λυτρώσει τν νθρωπο π τς δύνες τς ζως κα τ κεντρ το θανάτου.

Τ δρο ατ πρξε ατία εεργεσίας γι λη τν νθρωπότητα, πρξε μως κα ατία κατακρίσεως το σραήλ, ποος μετέτρεψε τ δρο τς εθύνης σ δρο λαζονείας. πόστολος Παλος τιμοσε τν βραϊκ καταγωγή του κα συχνά, στς πιστολές του, παινε τος βραίους, διότι προετοίμασαν τν κόσμο γι τν λευση το Μεσσία. νς Μεσσία πού, πλέον, χει ρθει στ γ, κα πευθύνεται, χι μόνον σ ναν λαό, λλ σ κάθε νθρωπο, καλντας τον ν γίνει μέλος νς νέου περιούσιου λαο, δηλαδ στν κκλησία.

διαίτερα στν πρς βραίους πιστολή, την οποίας πόσπασμα κούσαμε σήμερα, μεγάλος πόστολος προσπαθε μ κάθε τρόπο ν ξηγήσει στος συμπατριτες του λλ κα σ λους μς πς ο συμβολισμο τς βραϊκς θρησκείας κπληρώθηκαν στ πρόσωπο το Χριστο σ να πολ νώτερο πίπεδο κα φορον πλέον τν Οκουμένη. Δυστυχς, ο περισσότεροι βραοι ντιμετώπισαν τν Παλο ς κενον πο μφισβητε τ προνόμιά τους κα τν κατεδίωξαν νηλες.

Σήμερα, ποστολικ περικοπ φαίνεται ν μν χει πολ βάθος. Οσιαστικά, Παλος περιγράφει τν βραϊκ σκην το Μαρτυρίου, ποία ξελίχθηκε ργότερα στν περίφημο να το Σολομντος. Περιγράφει τ μέρη τς σκηνς κα τ ντικείμενα πο πρχαν μέσα σ ατήν. Μιλ γι τς θυσίες πο πραγματοποιονταν στν μπροστιν χρο κα κατόπιν τν νδότερο χρο, τ για τν γίων, που, πως γράφει, «μπαίνει μόνον ρχιερέας μία φορ τ χρόνο, φέρνοντας μαζί του αμα, πο τ προσφέρει γι τν αυτό του κα γι τς μαρτίες πο π γνοια χει διαπράξει λας» (βρ.9:7).

Γι τν Παλο μως, λα ατ τανε συμβολικς πεικονίσεις τς λεύσεως το διου το Χριστο, ποο , πως ναφέρει, «μπκε μι γι πάντα στ για τν γίων, γι ν προσφέρει αμα, χι ταύρων κα μοσχαριν, λλ τ δικό Του αμα· κι τσι μς ξασφάλισε τν αώνια σωτηρία» (9:12).

σημεριν ποστολικ περικοπ δν εναι τυχαία. Συνδέεται μ τ πρόσωπο τς Παναγίας μας, τς ποίας σήμερα ορτάζουμε τν Κατάθεση τς Τιμίας Ζώνης Της. Πολλ θαυμαστ γεγονότα συνδέονται μ τ πανιερώτατο ατ ντικείμενο, το ποίου τεμάχιο φυλάσσεται σήμερα στν ερ Μεγίστη Μον Βατοπεδίου. Τ θαυμαστώτερο λων μως εναι τ διο τ πρόσωπο τς Παναγίας, τν ποίαν φεραν στν Να ωακεμ κα τν ννα.

Κα μελλε, περαγία Θεοτόκος, ν ναδειχθε ς πέρτατος ναός, διότι μέσα Της κατοίκησε διος Θες κα τ πάνσεπτο σμα Της ποδείχτηκε ς ζωοδόχος πηγ γι λους μας.

πρς βραίους πιστολ συμπυκνώνεται λόκληρη σ μι φράση: «Τ παλαι παρλθαν. καινούργιος κόσμος, καιν κτίση εναι πλέον δ».

Ατ πιβεβαιώνει κα τ σημεριν Εαγγέλιο, μέσ τς ξιστορήσεως νς πολ γνωστο γεγονότος: νας πλούσιος νέος πλησιάζει τν Κύριο κα μ ελικρινς νδιαφέρον Τν ρωτ τί ν κάνει γι ν κερδίσει τν αώνια ζωή. Στν ρχή, Κύριος το παντ τ ατονόητο: ν τηρε τς ντολς το Θεο. Κι ταν κενος, μ ατοπεποίθηση, το λέει πς λα ατ τ τηρε π παιδί, Κύριος τν καλε ν ξεπεράσει τ παλαι κα ν νταχθε στ καινούργιο, λέγοντάς του: «ν θέλεις ν εσαι τέλειος, πούλησε τ πάρχοντά σου κα κολούθησε μ» (Μτθ. 19,21).

συμβουλ το Κυρίου δν εχε ν κάνει μόνο μ λικ γαθά. Εχε ν κάνει κα μ τν πεποίθηση το βραϊκο λαο πς λήθεια εναι διοκτησία του. Σ ατ τν ξοδο π τν κόσμο τς Παλαις Διαθήκης καλε Χριστς τν σημεριν νέο. Δυστυχς, μως, δν τ τόλμησε.

δελφοί μου,

Πάντοτε πάρχει κίνδυνος, θησαυρο τς πίστεως πο παραλάβαμε μέσ τς παραδόσεώς μας, ν ποτελέσουν γι μς ατία, χι γαπητικς ξόδου πρς τν κόσμο, λλ λαζονείας κα κατακρίσεως το κόσμου. Τ τι κόσμος «κεται ν τ πονηρ» τ γνωρίζουμε. Χρέος μας μως εναι, χι ν πισημαίνουμε διαρκς τ λάθη του, λλ ν τν συμπονομε, μιμούμενοι τν γάπη το Χριστο γι τν κάθε νθρωπο. Ατό, λοιπόν, πο δν τόλμησε νέος κενος, ς τ τολμήσουμε μες, κολουθντας τν Χριστ στ ξεπέρασμα μις νούσιας θρησκευτικότητος κα στν μβάθυνση τς πίστεως κα τς γάπης μας.

Ο βραοι πίστευαν πώς Θες διαμένει στ Να το Σολομντος. μες γνωρίζουμε πλέον, πς νας το Θεο μπορε ν γίνει δια μας καρδιά. Μέσα σ ατήν, ζητ ν γκατασταθε διος Χριστός. Ἐὰν Το τ πιτρέψουμε, θ κομε διαρκς τν διαβεβαίωσή του πώς, ν κα κόσμος γύρω μας νεβαίνει Γολγοθ, τίποτα δν μπορε ν μποδίσει τν περχόμενη νάσταση. μήν.

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ