Τετάρτη 7 Μαΐου 2025
Μια ενδιαφέρουσα ομιλία από τον αγιορείτη Γέροντα Μάξιμο Ιβηρίτη, με θέμα: «Αθωνική Ωδή εις τον Άγιον Μεγαλομάρτυρα Χριστοφόρον», πραγματοποιήθηκε σήμερα Τετάρτη 7 Μαΐου, στον Ι.Ν. Αγίου Χριστοφόρου Αγρινίου.
Η εκδήλωση ήταν ενταγμένη στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων, «Β’ Χριστοφόρεια 2025», προς τιμήν του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Χριστόφορου, πολιούχου του Αγρινίου, που συνδιοργανώνουν η Ιερά Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας και ο Δήμος Αγρινίου και συνδιοργάνωση με την «Ενωμένη Ρωμηοσύνη».
Την εκδήλωση, πλαισίωσαν ύμνοι από την Χορωδία του Συλλόγου Ιεροψαλτών Νομού Αιτωλοακαρνανίας «Άνθιμος Αρχιδιάκονος», υπό την διεύθυνση του Προέδρου του Συλλόγου και Πρωτοψάλτου, κ. Ανδρέα Φούκα.
Παρευρέθηκαν, ο Πρωτοσύγκελλος Αρχιμανδρίτης, Θεόκλητος Ράπτης, ο Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος, Αρχιμανδρίτης, Ιωσήφ Ζωγράφος ο, υπέυθυνος του Ρ/Σ της Ιεράς Μητρόπολης Αιτωλίας & Ακαρνανίας, π. Δημήτριος Πατσιαλός, ο Προϊστάμενος του Ναού, Πρωτοπρεσβύτερος, Ιωάννης Γκιάφης, μέλη του ιερού κλήρου, η Αντιδήμαρχος Αγρινίου, Μαρία Παπαγεωργίου και πολλοί κάτοικοι της πόλης.
Ο Πρωτοσύγκελλος π. Θεόκλητος Ράπτης, εξήρε το ήθος και τον πολύχρονο μοναστικό βίο του Γέροντα Μάξιμου και στο τέλος του πρόσφερε ως δώρο, μια εικόνα του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού!
Κατά την ομιλία του ο Γέροντας Μάξιμος Ιβηρίτης ανέφερε, πολλά βιογραφικά ιστορικά στοιχεία για τον βίο του Αγίου Χριστοφόρου όπου μεταξύ άλλων ανέφερε:
«Ο Άγιος Μεγαλομάρτυς Χριστόφορος καταγόταν από ημιβάρβαρη φυλή και ονομαζόταν Ρεμπρόβος, που σημαίνει αδόκιμος, αποδοκιμασμένος, κολασμένος. Πιθανότατα έζησε κατά τους χρόνους του αυτοκράτορα Δεκίου (249 - 251 μ.Χ.), όταν στην Αντιόχεια Επίσκοπος ήταν ο Άγιος Ιερομάρτυς Βαβύλας (τιμάται 4 Σεπτεμβρίου).
Ο Άγιος ως προς την εξωτερική εμφάνιση ήταν τόσο πολύ άσχημος, γι' αυτό και αποκαλείτο «κυνοπρόσωπος».
Η μεταστροφή του στον Χριστό έγινε με τρόπο θαυμαστό. Συνελήφθη αιχμάλωτος σε μάχη, που διεξήγαγε το έθνος του με τα Ρωμαϊκά αυτοκρατορικά στρατεύματα. Κατατάγηκε στις Ρωμαϊκές λεγεώνες και πολέμησε κατά των Περσών, επί Γορδίου και Φιλίππου.
Όταν ήταν ακόμη κατηχούμενος, για να ευχαριστήσει τον Χριστό, εγκαταστάθηκε σε επικίνδυνη δίοδο ποταμού και μετέφερε δωρεάν επί των ώμων του εκείνους που επιθυμούσαν να διέλθουν τον ποταμό. Μια μέρα παρουσιάσθηκε προς αυτόν μικρό παιδί, το οποίο τον παρακάλεσε να τον περάσει στην απέναντι όχθη. Ο Ρεμπρόβος πρόθυμα το έθεσε επί των ώμων του και στηριζόμενος επί της ράβδου του εισήλθε στον ποταμό. Όσο όμως προχωρούσε, τόσο το βάρος του παιδιού αυξανόταν, ώστε με μεγάλο κόπο κατόρθωσε να φθάσει στην απέναντι όχθη. Μόλις έφθασε στον προορισμό του, κατάκοπος είπε στο παιδί ότι και όλο τον κόσμο να σήκωνε δεν θα ήταν τόσο βαρύς. Το παιδί του απάντησε: «Μην απορείς, διότι δεν μετέφερες μόνο τον κόσμο όλο, αλλά και τον πλάσαντα αυτόν. Είμαι Εκείνος στην υπηρεσία του Οποίου έθεσες τις δυνάμεις σου και σε απόδειξη αυτού φύτεψε το ραβδί σου και αύριο θα έχει βλαστήσει», και αμέσως εξαφανίσθηκε. Ο Ρεμπρόβος φύτεψε την ράβδο και την επομένη την βρήκε πράγματι να έχει βλαστήσει. Μετά το περιστατικό αυτό βαπτίσθηκε Χριστιανός από τον Άγιο Ιερομάρτυρα Βαβύλα, ο οποίος τον μετονόμασε σε Χριστόφορο. Η άκτιστη θεία Χάρη, που έλαβε την ώρα του βαπτίσματος και του Χρίσματος, μεταμόρφωσε όλη του την ύπαρξη. Και αυτή ακόμα η δύσμορφη όψη του φαινόταν φωτεινότερη και ομορφότερη.
Στην Ορθόδοξη αγιογραφία ο Άγιος εικονίζεται να μεταφέρει στον ώμο του τον Χριστό. Εξ' αφορμής ίσως του γεγονότος αυτού θεωρείται προστάτης των οδηγών και στο Μικρόν Ευχολόγιον και συγκεκριμένα στην Ακολουθία «επί ευλογήσει νέου οχήματος» υπάρχει, πρώτο στη σειρά, το απολυτίκιό του.
Κατά τον τότε εναντίον των Χριστιανών διωγμό, λίγο μετά την βάπτισή του, είδε Χριστιανούς να κακοποιούνται από τους ειδωλολάτρες. Από αγανάκτηση επενέβη και έκανε δριμύτατες παρατηρήσεις προς αυτούς, διέφυγε δε τη σύλληψη χάρη στο γιγαντιαίο του παράστημα και την ηράκλεια δύναμή του. Καταγγέλθηκε όμως στον αυτοκράτορα και διατάχθηκε η σύλληψή του. Για τον σκοπό αυτό απεστάλησαν διακόσιοι στρατιώτες. Αυτοί, αφού ερεύνησαν σε διάφορα μέρη, τον βρήκαν κατά την στιγμή την οποία ετοιμαζόταν να γευματίσει ένα κομμάτι ξερό ψωμί. Κατάκοποι οι στρατιώτες και πεινασμένοι ζήτησαν από τον Άγιο Χριστόφορο να τους δώσει να φάγουν και ως αντάλλαγμα του υποσχέθηκαν ότι δεν θα τον κακομεταχειρίζονταν. Ένας από τους στρατιώτες, βλέποντας ότι πλην του ξερού άρτου δεν υπήρχε καμία άλλη τροφή, ειρωνευόμενος τον Χριστόφορο, του είπε ότι ευχαρίστως θα γινόταν Χριστιανός, εάν είχε την δύναμη να τους χορτάσει όλους με το κομμάτι εκείνο του άρτου. Τότε ο Άγιος, αφού γονάτισε, άρχισε να παρακαλεί τον Χριστό να πολλαπλασιάσει το κομμάτι εκείνο του άρτου, όπως πολλαπλασίασε τους πέντε άρτους στην έρημο, για να χορτάσουν οι πεινώντες στρατιώτες και να φωτισθούν στην αναγνώριση και ομολογία Αυτού. Η παράκληση του Αγίου εισακούσθηκε και το τεμάχιο του άρτου πολλαπλασιάσθηκε. Βλέποντας οι στρατιώτες το θαύμα αυτό, προσέπεσαν στα πόδια του Αγίου και τον παρακαλούσαν να τους γνωρίσει καλύτερα τον Θεό του. Ο Άγιος εξέθεσε με απλότητα τη Χριστιανική διδασκαλία και αφού όλοι εξέφρασαν την επιθυμία να γίνουν Χριαστιανοί, τους οδήγησε προς τον Επίσκοπο Αντιοχείας Βαβύλα, ο οποίος, αφού τους κατήχησε, τους βάπτισε. Όταν ο αυτοκράτορας Δέκιος πληροφορήθηκε το γεγονός, τους μεν στρατιώτες συνέλαβε και αποκεφάλισε, τον δε Χριστόφορο προσπάθησε με υποσχέσεις και κολακείες να μεταπείσει, αλλά οι προσπάθειές του προσέκρουσαν στην επίμονη άρνηση αυτού. Κατόπιν τούτου έστειλε προς αυτόν δύο διεφθαρμένες γυναίκες, την Ακυλίνα και την Καλλινίκη, ελπίζοντας ότι με τα θέλγητρά τους θα τον σαγήνευαν και θα τον παρέσυραν. Οι δύο γυναίκες, αφού άκουσαν την προτροπή του Αγίου, για να επανέλθουν στον δρόμο της αγνότητας και της αρετής, έγιναν Χριστιανές και, αφού παρουσιάσθηκαν ενώπιον του αυτοκράτορα Δεκίου, ομολόγησαν τον Χριστό. Γι' αυτό και βρήκαν μαρτυρικό θάνατο.
Στη συνέχεια ο Άγιος Χριστόφορος υποβλήθηκε σε φρικτά βασανιστήρια και τέλος υπέστη τον δι' αποκεφαλισμού θάνατο το 251 μ.Χ.»
Ο Γέροντας Μάξιμος Ιβηρίτης έκανε και αναφορές για την κτίση του παλιού ναού του Αγίου Χριστοφόρου, λέγοντας τα εξής:
«Ο ναός του Αγίου Χριστόφορου φαίνεται ότι ιδρύθηκε αρχικά ως μετόχιο της Μονής Προυσού, πιθανότατα σε συνεργασία και με τη συμπαράσταση των χριστιανών κατοίκων του Βραχωρίου, σε μια απόμακρη από τους κατακτητές θέση. Η ίδρυση του μπορεί να τοποθετηθεί ίσως στο τέλος του 18ου αιώνα, στην εποχή του Αλή πασά, κατά την οποία παρατηρείται εντονότατη ναοδομική δραστηριότητα λόγω της ανεκτικής θρησκευτικής πολιτικής του τελευταίου.
Σύμφωνα με την παράδοση που αναφέρει ο Πορφύριος Παπαγιάννης, στο δυτικό τμήμα της αυλής σώζονταν στο παρελθόν δύο κελιά, στα οποία τελευταίοι μοναστές ήταν δύο αδέλφια, τα οποία με μια κλίμακα κατέβαιναν στη φυσική πηγή που υπήρχε στη δυτική πλευρά του περιβόλου. Ίσως τα κελιά ήταν υπολείμματα της παλαιότερης πτέρυγας ή νεότερα πρώιμα προσκτίσματα.
Η τύχη του μετοχίου στα γεγονότα της Επανάστασης δεν είναι γνωστή. Πάντως μετεπαναστατικά, στον ίδιο χώρο και προφανώς πάνω στα υπολείμματα της παλαιάς, κτίστηκε η σημερινή εκκλησία, η οποία ως το 1937 που εγκαινιάστηκε ο νέος ναός του Αγίου Χριστόφορου, αποτελούσε τον ενοριακό ναό της ομώνυμης συνοικίας. Σύμφωνα με έγγραφο παραδόσεως των ληξιαρχικών βιβλίων γεννήσεων, γάμων και θανάτων της εκκλησίας που χρονολογείται στα 1904, η εκκλησία αναγνωρίστηκε ως ενορία το 1866. Μετά την ίδρυση του νέου ναού, η εκκλησία συνεχίζει να ανήκει σε αυτόν ως παρεκκλήσιο.
Πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ο χώρος του Νεκροταφείου και η υπερκείμενη λοφοσειρά του Αγίου Χριστόφορου δενδροφυτεύτηκε με πεύκα, με πρωτοβουλία του αείμνηστου Αρχιμανδρίτη Απόστολου Φαφούτη, ο οποίος, σύμφωνα με την τελευταία του επιθυμία, τάφηκε στον αύλειο χώρο του ναού. Μετά τον πόλεμο, η απομάκρυνση του ναού από την πόλη και η υπαγωγή του ως παρεκκλήσιο στο νέο ναό οδήγησε ευτυχώς στη διάσωση της αρχιτεκτονικής του ταυτότητας και την αποφυγή της κατεδάφισης του. Έτσι, σήμερα ο ναός του παλαιού Αγίου Χριστόφορου αποτελεί το μοναδικό σωζόμενο παράδειγμα της ναοδομικής αρχιτεκτονικής στο Αγρίνιο του 19ου αιώνα».
Κορυφώνονται οι Εκδηλώσεις «Β’ Χριστοφόρεια 2025» – Το Πρόγραμμα:
ΠΕΜΠΤΗ 8 ΜΑΪΟΥ 2025
07:00: Όρθρος και Θεία Λειτουργία.
12:00: Ιερά Παράκληση.
(Νέος Ι.Ν. Αγίου Χριστόφορου).
19:00: α) Μέγας "Πανηγυρικός Πολυαρχιερατικός Εσπερινός μετ' αρτοκλασίας καί Θείου Κηρύγματος, χοροστατούντος τού Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φλωρίνης - Πρεσπών και Εορδαίας κ.κ. Ειρηναίου και συγχοροστατούντων τών Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Νέας Κρήνης καί Καλαμαριάς κ.κ. Ιουστίνου, Πολυανής καί Κιλκισίου κ.κ. Βαρθολομαίου καί του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αιτωλίας & Ακαρνανίας κ.κ. Δαμασκηνού.
(Νέος Ι.Ν. Αγίου Χριστοφόρου).
β) Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός μετ' αρτοκλασίας και Θείου Κηρύγματος στον Παλαιό Ιερό Ναό Αγίου Χριστοφόρου.
19.30: Παράσταση "Παιδικών Χορευτικών Τμημάτων.
(Αθλητικό Κέντρο Δύο Ρεμμάτων).
21.00: «λές και ήταv χθες...» Μουσικός περίπατος στα αρχοντικά της πόλης από τους κανταδόρους του ΟΡΦΕΑ.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 9 ΜΑΙΟΥ 2025
07:00: α) Όρθρος καί Πανηγυρική Πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία ιερουργούντων τών Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς κ.κ. Ιουστίνου, Πολυανής και Κιλκισίου κ.κ. Βαρθολομαίου, Φλωρίνης - Πρεσπών και Εορδαίας κ.κ. Ειρηναίου και του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ.κ. Δαμασκηνού.
(Νέος Ι.Ν. Αγίου Χριστοφόρου).
07:00: β) Όρθρος και Πανηγυρική Θεία Λειτουργία
(Παλαιός Ι.Ν. Αγίου Χριστοφόρου).
18:00: Μεθεόρτιος Πανηγυρικός Εσπερινός.
18.25: Προσέλευση επισήμων στον Ιερό Ναό Αγίου Χριστοφόρου.
19.00: Λιτάνευση τού Ιερού λειψάνου και της Εικόνος του Αγίου Χριστοφόρου. Στη λιτανεία θα συμμετάσχει η Φιλαρμονική του Δήμου Αγρινίου.
21.00: Αναβίωση εθίμου «πέταγμα αεροστάτου»
(Γήπεδο Παναιτωλικού).
ΣΑΒΒΑΤΟ 10 ΜΑΪΟΥ 2025
07:00: Όρθρος και Θεία Λειτουργία.
12:00: Ιερά Παράκληση.
18:00: Ακολουθία Αναστάσιμου 'Εσπερινού.
19:00: Ομιλία από τον κ. Νώντα Σκοπετέα, Νομικό - Συγγραφέα και παραγωγό του Εκκλησιαστικού Ραδιόφωνου, με θέμα: «Άν δεν υπήρχε η Παναγία μας....». Θεομητορικό ομίλημα μέσα στο Τριώδιο τών Ρόδων. Θαύματα καί θαυμάσια τής Μάνας όλου τού κόσμου, Εκείνης που ενώνει το χοϊκό με το ουράνιο.
20:00: Παραδοσιακοί χοροί της Μικράς Ασίας από τον Σύλλογο Μικρασιατών Προσφύγων Ν. Αιτωλοακαρνανίας στον αύλειο χώρο του Ιερού Ναού.
21:30: Ακολουθία του Μικρού Αποδείπνου και της Θείας Μεταλήψεως.
(Νέος Ι.Ν. Αγίου Χριστοφόρου).
ΚΥΡΙΑΚΗ 11 ΜΑΪΟΥ 2025
07:00: Αναστάσιμος Όρθρος καί Πανηγυρική Θεία Λειτουργία.
09:45: Κτητορικό Μνημόσυνο.
11:30: Ιερά Παράκληση.
12:30: Αναχώρηση της Ιεράς Εικόνος.
(Νέος Ι.Ν. Αγίου Χριστοφόρου).
Ο Ι.Ν. Αγίου Χριστοφόρου θα παραμένει ανοικτός καθημερινά, από τις 07.00 το πρωί εως και τις 10.00 το βράδυ.