?php /** * @package Helix Framework * Template Name - Shaper Helix - II * @author JoomShaper http://www.joomshaper.com * @copyright Copyright (c) 2010 - 2015 JoomShaper * @license http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html GNU/GPLv2 or later */ //no direct accees defined ('_JEXEC') or die ('resticted aceess'); ?> Μήνυμα Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου κ. Δαμασκηνού για τα Θεοφάνεια

Μήνυμα Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου κ. Δαμασκηνού για τα Θεοφάνεια

Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2025

Διαβάστε την Ποιμαντορική Εγκύκλιο του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αιτωλίας & Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνού, για την Εορτή των Θεοφανείων 2025.

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί,

Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

«λθες, φάνης τό φς τό πρόσιτον»

Τά για Θεοφάνεια το Χριστο μας ορτάζουμε σήμερα, πισφραγίζοντας τήν περίοδο το γίου Δωδεκαημέρου. γιος Πρόκλος, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, ναφέρει τι σάν νας δεύτερος κατακλυσμός εναι ατή ορτή. Κατακλυσμός τς γάπης καί τς χάριτος το Θεο γιά τήν πνευματική σωτηρία το νθρώπου καί τήν εσοδό του καί πάλι στόν Παράδεισο.

ταν συμπληρώθηκαν τριάντα χρόνια πό τήν γέννησή το Χριστο, θέλησε νά φανερώσει στούς νθρώπους, τι εναι « Θεός ν σώματι» καί τι εναι Υός το Θεο, γνήσιος καί «μοούσιος τ Πατρί», κενος γιά τόν ποον ο Προφτες μέ πολλή προσδοκία κήρυτταν τήν λευσή Του στόν κόσμο.

γιος Κύριλλος εροσολύμων λέει χαρακτηριστικά: « κόσμος στήν Γένεση ρχίζει μέ τό νερό.  Τό Εαγγέλιο ρχίζει μέ τόν ορδάνη». Κατά τήν ρα τς βαπτίσεως το Κυρίου, τό μυστήριο τς γίας Τριάδος κηρύχθηκε στόν κόσμο. Θεός - Πατήρ ποκαλύφθηκε διά τς κος «καί δο φωνή κ τν ορανν λέγουσα. οτος στιν Υός μου γαπητός, ν εδόκησα (Ματθ. 3,17)». Υός ποκαλύφθηκε διά τς βαπτίσεως μέσα στόν ορδάνη καί διά τς φς πό τόν Τίμιο Πρόδρομο. Τό γιον Πνεμα διά τς ράσεως «ν εδει περιστερς», πετώντας πάνω πό τόν Υό καί χρίοντας Ατόν, παράλληλα ποκαλύπτοντάς Τον, ς τόν Μεσσία, τόν Χριστόν Κυρίου.

Γιατί ραγε τό γιο Πνεμα πρε τήν μορφή περιστερς; Μς παντάει ερός Χρυσόστομος, τι «τό Πνεμα κατεβαίνει μέ μορφή περιστερς, διότι που πάρχει συμφιλίωση μέ τόν Θεό, παρουσιάζεται περιστερά, πως καί στήν περίπτωση τς Κιβωτο το Νε ρθε περιστερά κρατώντας κλαδί λις, σύμβολο τς φιλανθρωπίας το Θεο καί τς παλλαγς πό τόν κατακλυσμό».

πομένως, Θεοφάνεια νομάζεται μεγάλη ατή Δεσποτική ορτή καί γιά τήν φανέρωση το νός Τριαδικο Θεο, λλά καί γιά τήν φανέρωση το ησο, χι ς προφήτου διδασκάλου, λλά ς Χριστο, ς Μεσσία, ς Σωτρα το κόσμου καί ληθινο Θεο. «Μόνον Χριστός χώρησε λόκληρη καί τήν οσία καί τήν νέργεια το Πνεύματος, μες δέ μόνη τήν νέργεια καί χι λόκληρη» σημειώνει γιος Γρηγόριος Παλαμς. Γι’ ατό, ορτή τς Βαπτίσεως καί χι τς Γεννήσεως, νομάζεται κατ’ ξοχήν Θεοφάνεια πιφάνεια, πειδή Χριστός γινε σέ λους γνωστός χι ταν γεννήθηκε, λλά ταν βαπτίσθηκε.

Βαπτιζόμενος Κύριος, πρε πάνω Του τίς μαρτίες το νθρωπίνου γένους, «πέθανε» κάτω πό ατές  καί «ναστήθηκε». «Βαπτιζόμενος Κύριος γίασε τήν φύση τν δάτων, κατήργησε τό ουδαϊκό βάπτισμα καί ρχίζει τό δικό μας Βάπτισμα», λέει ερός Χρυσόστομος. Καί συμπληρώνει ωάννης Δαμασκηνός πώς, «βαπτίσθηκε Κύριος γιά νά συντρίψει τά κεφάλια τν νοητν δρακόντων πάνω στό νερό, νά ξεπλύνει τήν μαρτία καί νά θάψει μέσα στό νερό λο τόν παλαιό δάμ, κάνοντας δική Του τήν δική μας κάθαρση, νά γιάσει τόν Βαπτιστή ωάννη, νά συμπληρώσει τόν Νόμο, νά ποκαλύψει τό μυστήριο τς Τριάδος καί νά γίνει σ’ μς παράδειγμα καί πογραμμός γιά τό Βάπτισμα». Κατ’ ναλογίαν, διά το γίου Βατίσματος, πρέπει νά πεθάνουμε ς πρός τόν παλαιό μαρτωλό νθρωπο καί ν’ναστηθομε ς κεκαθαρμένοι, νακαινισμένοι καί ναγεννημένοι νθρωποι. 

Τό Βάπτισμα εναι νέα δημιουργία καί ρχή τς νέας ζως. Γι’ ατό μέρα τς Βαπτίσεώς μας εναι πρώτη μέρα τς ζως μας, τς ντως ζως. Τονίζει Κύριλλος εροσολύμων, τι «πειδή εναι διπλός νθρωπος πό σμα καί ψυχή, διπλή εναι καί κάθαρση. Καί τό μέν νερό καθαρίζει τό σμα, τό δέ Πνεμα σφραγίζει τήν ψυχή. Εναι λουτρό παλιγγενεσίας καί βάπτισμα υοθεσίας». Ατός εναι ξάλλου καί λόγος πού τελεται ατές τίς δύο μέρες Μέγας γιασμός, ες νάμνησιν το Βαπτίσματος το Κυρίου· το Βαπτίσματος παλαιότερα τν Κατηχουμένων, το δικο μας Βαπτίσματος πρός ασιν ψυχν  καί σωμάτων.

«ν πιγνώσει», κατά τόν ερό μνωδό, νά εμαστε καί μες μεταξύ κείνων πού θά δοξολογομε καί θά μνομε τήν πιφάνεια το Κυρίου: «λθες, φάνης τό φς τό πρόσιτον». μήν.

Μέ λη μου τήν πατρική γάπη

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ