?php /** * @package Helix Framework * Template Name - Shaper Helix - II * @author JoomShaper http://www.joomshaper.com * @copyright Copyright (c) 2010 - 2015 JoomShaper * @license http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html GNU/GPLv2 or later */ //no direct accees defined ('_JEXEC') or die ('resticted aceess'); ?> Δεύτερη επέτειος Ενθρονίσεως Μητροπολίτου κ. Δαμασκηνού

Δεύτερη επέτειος Ενθρονίσεως Μητροπολίτου κ. Δαμασκηνού

Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2024

Στον ιστορικό Ιερό Ναό της Αγίας Παρασκευής στην Ιερά Πόλη του Μεσολογγίου χοροστάτησε στην Ακολουθία του Όρθρου και προεξήρχε στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, την Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2024 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός. Την ημέρα αυτή συμπληρώθηκαν δύο χρόνια από την Ενθρόνιση του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας στον ιστορικό Θρόνο της τοπικής μας Εκκλησίας.

Μαζί του συλλειτούργησαν ο Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού Αρχιμ. Μάξιμος Παπαϊωάννου, ο Αρχιμ. Ιγνάτιος Αναγνωστόπουλος και ο Αρχιμ. Καλλίνικος Γεωργακόπουλος, καθώς και πολλοί Κληρικοί της Ιεράς Μητροπόλεώς μας, μεταξύ των οποίων ο Πρωτοσύγκελλος, Αρχιμ. Θεόκλητος Ράπτης και ο Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος, Αρχιμ. Ιωσήφ Ζωγράφος.

Μεταξύ των πιστών που εκκλησιάστηκαν ήταν Ιερείς της Ιεράς Μητροπόλεως, ο Δήμαρχος της Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου κ. Σπύρος Διαμαντόπουλος, ο πρώην Δήμαρχος κ. Κωνσταντίνος Λύρος και άλλοι εκπρόσωποι των τοπικών αρχών.

Τον θείο λόγο κήρυξε εμπνευσμένα ο Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος, Αρχιμ. Ιωσήφ Ζωγράφος, Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Εισοδίων της Θεοτόκου Μυρτιάς, ο οποίος αναφέρθηκε στην θέση και το αξίωμα του Επισκόπου μέσα στην ορθόδοξη Εκκλησία.

«Δοξάζω τον Θεό  γι’ αύτη  την τεράστια ευεργεσία που μου προσέφερε να είμαι Επίσκοπος και Μητροπολίτης μιας τόσο ιστορικής, σπουδαίας και μεγάλης Ιεράς Μητροπόλεως» ανέφερε ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Δαμασκηνός, κατά την απόλυση της Θείας Λειτουργίας και ευχαρίστησε όλους τους εκπροσώπους των τοπικών αρχών, τους Ιερείς και τους πιστούς που συμμετείχαν στην Θεία Λειτουργία.

«Κάθε επίσκοπος, κάθε κληρικός και κάθε πιστός αισθάνεται την ανάγκη  μέσα στη Θεία Λειτουργία να ευχαριστήσει τον Θεό υπέρ πάντων των φανερών και αφανών ευεργεσιών Του. Μέσα στην Ευχαριστιακή εμπειρία διατρανώνεται η εκκλησιαστική μας ενότητα∙ ο Επίσκοπος είναι ενωμένος με το ιερό Πρεσβυτέριο και με το λαό του. Δοξάζουμε το όνομα του Θεού για αυτή την ενότητα, που είναι η πεμπτουσία της εκκλησιαστικής μας ζωής και η πρόγευση του παραδείσου» ανέφερε στη συνέχεια και τόνισε, ότι αυτή η ευχαριστιακή ενότητα μεταγγίζεται και σε όλη την υπόλοιπη εκκλησιαστική ζωή, την ποιμαντική, την ιεραποστολική, την κατηχητική, την διοικητική.

Ο Σεβασμιώτατος ευχαρίστησε επίσης τον Σεβασμιώτατο Γέροντά του, Μητροπολίτη Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιο, πλησίον του οποίου διηκόνησε και από τον οποίο διδάχθηκε πάρα πολλά, ενώ ξεχωριστά αναφέρθηκε στους συνεργάτες του στο έργο της τοπικής μας Εκκλησίας, κληρικούς και λαϊκούς, τους οποίους ευχαρίστησε για την συμπόρευση αυτών των δύο ετών, τονίζοντας, ότι «είμαστε μία μεγάλη οικογένεια, που αγωνιζόμαστε να συνεχίσουμε το έργο που παραλάβαμε και μας προσέφεραν ως παρακαταθήκη, αλλά και να το αυξήσουμε. Να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις να είναι η τοπική μας Εκκλησία ζωντανή και δυνατή με παρουσία μέσα στο σύγχρονο κοινωνικό γίγνεσθαι, με σκοπό να διακονήσει τον άνθρωπο με πνεύμα ταπείνωσης, θυσίας και προσφοράς».

Ολοκληρώνοντας, ο Σεβασμιώτατος χειροθέτησε Πνευματικό τον π. Φώτιο Σοφρώνη, εθελοντή Κληρικό της Ιεράς Μητροπόλεως, ο οποίος υπηρετεί στην Ενορία της Αγίας Παρασκευής Λυσιμαχίας, προτρέποντάς τον να διακονήσει με πνεύμα αγάπη, θυσίας και φιλευσπλαχνίας, έχοντας την συναίσθηση, ότι ο Πνευματικός δεν δημιουργεί οπαδούς, αλλά τέκνα, τα οποία αναγεννά, εμβαπτίζοντάς τα, δια της ιεράς Εξομολογήσεως, στην κολυμβήθρα του ελέους, της μακροθυμίας και της αγάπης του Θεού.

 

Ακολουθεί η ομιλία του Γενικού Αρχιερατικού Επιτρόπου, Αρχιμ. Ιωσήφ Ζωγράφου:

Σήμερα γία μας κκλησία, Σεβασμιώτατε Πάτερ κα Δέσποτα, Σεβαστοί μου Πατέρες, γαπητο ν Χριστ δελφοί, ορτάζει, τιμ καί πανηγυρίζει τν μνήμη το γίου καί νδόξου Μεγαλομάρτυρος Μηνά. γιος Μηνς γεννήθηκε στν Αγυπτο, στ μέσα περίπου το 3ου αἰῶνα μ.Χ. π γονες εδωλολάτρες. στόσο, τ εδωλολατρικ περιβάλλον στ ποο μεγάλωσε, δν πηρέασε τόν χαρακτρα του κα Μηνς βαπτίσθηκε χριστιανός.

ταν φθασε στν κατάλληλη λικία, πέλεξε ν σταδιοδρομήσει στν Ρωμαϊκ στρατό, σέ να πίλεκτο σμα. Ο νδρες τς φρουρς ατς θεωρονταν π’ τος κλεκτότερους στρατιτες. κε Μηνς διακρίθηκε γι τν σύνεσή του κα τήν νδρεα του κα γι’ ατ χαιρε κτιμήσεως στν κύκλο τν στρατιωτικν. Στν Μην δόθηκε εκαιρία ν γνωρισθε κα ν συνδεθε πνευματικ μ λλους νέους στρατιτες. Μ πολλ φροντίδα κα χριστιανικ γάπη καλλιέργησε τν εσέβεια κα τν ζωνταν πίστη στούς συντρόφους του. ργάσθηκε μ πομον γι τν διαφώτιση κα τν ναγέννησή τους, σν εραπόστολος. Κα, πράγματι, ρκετο π τος συστρατιτες του, τν κολούθησαν στν χριστιανικ πίστη.

Δυστυχς μως, τρες αἰῶνες μετ τν λευση το Χριστο κα παλαις κόσμος παρέμενε κόμη ατάρεσκα κα ατοκαταστροφικ προσκολλημένος στν λατρεία τν εδώλων. Ο Ρωμαοι στρατιτες ταν ποχρεωμένοι, κατόπιν διαταγν τν νωτέρων τους, ν συλλαμβάνουν κα ν τυραννον τος χριστιανος, προσπαθντας ν τος κάνουν ν λλαξοπιστήσουν.

Μηνάς δν ντεξε, πέταξε τν στρατιωτική του ζώνη πεκδυόμενος μ’ ατν τν τρόπο τν διότητα το στρατιώτη – διώκτη τν χριστιανν κα διέφυγε στ παρακείμενο ρος. Μάλιστα προσείλκυσε κοντά του κι λλους φίλους στρατιτες. κε ζησαν σκητικά, π ρκετ διάστημα, μ νηστεία, γρυπνία κα προσευχή.

Σ λικία πενντα περίπου τν, μετ π θεία πληροφόρηση τι εχε φτάσει ρα το μαρτυρίου του, κατέβηκε στν πόλη, σ μέρα εδωλολατρικο πανηγυριο. Μηνς πληροφορεται κα μαθαίνει τν ατία τς πανήγυρης. Γιόρταζαν τ γενέθλια το Διοκλητιανο. Σ μι στιγμ τν εδωλολατρικν σπονδν κα θυσιν, Μηνάς θεώρησε πς ταν μοναδικ εκαιρία ν διαφωτίσει μ κήρυγμα τόσο τος ρχοντες σο κα τν κοιν γνώμη γι τν κενότητα τν εδώλων κα τν λήθεια το Χριστο.    Τότε, μ παρρησία, ν μέσ τν εδωλολατρν, μολόγησε τν Χριστ, ς τν να κα ληθιν Θε. Τ κήρυγμα ατ θεωρήθηκε βριστικό κα πέμβαση το Μην βεβήλωση τς ερότητας τς μέρας κα σέβεια ναντίον το προσώπου το ατοκράτορα κα δηγήθηκε στν φυλακ. στόσο, τ μπνευσμένο κήρυγμα το Μην δν μεινε καρπο. Πολλο πίστευσαν στν Κύριο κα παράταξη τν πιστν μψυχώθηκε π’ τν θαρραλέα μολογία τς πιστεώς του. Τ πρω τς πομένης μέρας, μετ τ πέρας το εδωλολατρικο πανηγυριο, τν παρουσίασαν κα πάλι νώπιον το γεμόνος, ποος τν κατηγόρησε τι ξύβρισε τος θεος κα μάλιστα μπροστά του κα τι λιποτάκτησε π τν στρατό. γιος ποδέχθηκε τς κατηγορίες χωρς δισταγμό καί δηγήθηκε σε δίκη, που μολόγησε ξανά τήν πίστη του στον Χριστό. φοβα μίλησε στ δικαστήριο κα μ ψυχραιμία κα ταραξία κουσε τν θανατική του καταδίκη. Μηνς πέστη φρικτ βασανιστήρια, τ ποία μ τν βοήθεια το Θεο πέμεινε. Στ τέλος, τν ποκεφάλισαν. Μερικο χριστιανο περιμάζεψαν τ ερό του λείψανο κα τ θαψαν σ σφαλ τόπο.στερα π μερικ χρόνια, κάποιος παρχος το Κοτυαίου, νομαζόμενος θανάσιος, μετέφερε τ λείψανο το γίου σ πολυτελ λάρνακα στν Αγυπτο, τν πατρίδα το γίου.

Μαζ μ τν μνήμη κα τν τιμ στν γιο Μηνά, ορτάζουμε σήμερα και  την επέτειο των νθρονιστηρίων το Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας, Ατωλίας καί καρνανίας, κ. Δαμασκηνο. Σύμφωνα με την εκκλησιαστική παράδοση, πέτειος τς νθρονίσεως τν πισκόπων ορτάζεται, κάθε χρόνο, κατ'εξοχήν δι τελέσεως τς Θείας Λειτουργίας, γιατί πό ατήν πηγάζει λη ξουσία του πισκόπου καί γιαστική καί ποιμαντική καί διοικητική. ρθαμε, λοιπόν, σήμερα στν Ναό, γι ν μετέχουμε στό μυστήριο τς Θείας Εχαριστίας, μέσ τς ποίας θ εχαριστήσουμε τν Κύριό μας, ησο Χριστό, τν Μέγα ρχιερέα τς κκλησίας μας, γι τν μεγάλη ελογία τς νθρονίσεως κα τς διετος, μέχρι τοδε, ρχιερατικς Διακονίας το Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας.

Μητροπολίτης μας, τν μέρα τς νθρονίσεώς του, κάθισε π το πισκοπικο θρόνου, ποος βρίσκεται σ ψηλό σημεο ντς το Ναο. Γι ποιό λόγο βρίσκεται ραγε εκεί; Γι ν συμβολίζει τν ψηλ ποπτεία το πισκόπου π το λαο του, σύμφωνα μ τος κανόνες τς γίας μας κκλησίας «τι δε τον π' ατν λαν, ρν φ' ψους κα πισκοπεν κριβέστερον».

πως μς διδάσκει γιοπατερικ Παράδοση, πίσκοπος εναι « π το ψους το κκλησιαστικο πύργου στάμενος κα κεθεν σκοπν κα κατοπτεύων τς ψυχάς», εναι «πιτηρητς κα πιμελητς πασν τν κκλησιαζομένων ψυχν». Εναι, ατός, πο πέλεξε Θεός, μέσ τς θεανθρωπίνης συνεργασίας κατ τν μέρα τς κλογς του, φο τ ερατικν λειτούργημα εναι «Θεο δωρεά». Συνεπς, σύμφωνα μ τν γιο Συμεν Θεσσαλονίκης, πίσκοπος εναι τ πρόσωπο πού ποτελεί τόν κατ΄ξοχήν φορέα τς ποστολικς διαδοχς κα το πληρώματος τς εροσύνης, «πε κα τν ποστόλων, φασν ο Πατέρες, χάρις ατη στι. Τν ποστόλων δ τν χάριν χουσι ο πίσκοποι, κα οχ πρεσβύτεροι».

Τ πισκοπικ ξίωμα μως δν εναι μία νέφελη πορεία διακονίας, ντιθέτως, εναι, κατ' ξοχήν, πορεία σταυρική. Γιατί, πολλς φορς πίσκοπος μπορε ν ντιμετωπίσει καχυποψία, δυσπιστία καί μφισβήτηση. πίσης, πως ναφέρει γιος ωάννης Χρυσόστομος, ποος κατ τν δική του πατριαρχικ διακονία δέχθηκε τεράστια μφισβήτηση, ως κα διωγμό, «πολλο ο ες μηδν ρεσκόμενοι κα τ πάντα κακίζοντες», δηλαδ σ «πολλος δν θ ρέσει τίποτα κα τ πάντα θ κατηγορον...» μως θ πρέπει ν γνωρίζουμε παντες, τι δν ννοεται κκλησία χωρς πίσκοπο καί πίσκοπος χωρς κκλησία, ρα ποιος δν κολουθε κα δν τιμ τν πίσκοπο δν κολουθε κα δν τιμ τν κκλησία. γιος γνάτιος Θεοφόρος ναφέρει τι « τιμν πίσκοπον, π Θεο τετίμηται».

Σεβασμιώτατε Πάτερ καί Δέσποτα, τ τελευταα δύο χρόνια, σκετε τά ρχιερατικά Σας καθήκοντα, σταθερ καί ποφασιστικά, μέ ναν τρόπο Χριστοκεντρικό καί χι πισκοποκεντρικό. ς στρατιώτης το Χριστο πορεύεσθε, διακονετε, λειτουργετε, διαποιμαίνετε, διοικετε. Πολλς φορς ν μέσ δυσκολιν, αξημένων κοινωνικν ναγκν, φωνν νθεν κακεθεν. σες, μως, πιστς στν ρχιερατικ Σας Διακονία, πόλυτα φοσιωμένος σ ατήν, παλλαγμένος π κάθε περισπασμό, χετε μετατρέψει τν αυτόν Σας σ θλοφόρο πίσκοπο, οκνο κα ποδειγματικό, γιατί γνωρίζετε τι ρχιερατική Διακονία δέν εναι μόνο Σταυρός λλά καί νάσταση!

Δν θ θελα ν μακρηγορήσω περαιτέρω, παρ μόνον ν Σς εχηθ, κ μέρους το ερο κλήρου τς ερς Μητροπόλεώς μας, τη πολλ καί ελογημένα! Σ ατν τν δ τς θλήσεώς Σας, ν πομένετε ς φιλόστοργος πατέρας, ν πί-σκοπείτε μς ν γάπ, ν σύν-χωρετε παντες στν πνευματικ Σας γκάλη, ν διακονείτε με πνεύμα μακροθυμίας, πραότητας, παρηγορίας και συμπαραστάσεως, ς Χριστο μιμητς γνησιώτατος.

Σς εχόμαστε πίσης, ν ποτελέσετε τ Θεμέλιο τς σωτηρίας όλων μν, πως μς λέγει γιος Συμεών Θεσσαλονίκης, «ς τπον χοντα το Χριστο, ς ρχηγ τν ψυχν μν μετά Θεόν καταστάντι, ς θεμελί τς σωτηρίας μν καί πίστεως, μετά Χριστόν δεικνυμέν».

  Χάρις το Χριστο, νά Σς σκέπει, νά Σς φωτίζει καί νά Σς νισχύει διά παντός, στε νά πιτελετε τήν ψηλή Διακονία Σας θεαρέστως, γιά πολλά τη κόμα, πρός δόξαν το Παναγίου νόματος του Κυρίου μας ησο Χριστο καί π᾿ γαθ τς γίας μας κκλησίας! μήν!