?php /** * @package Helix Framework * Template Name - Shaper Helix - II * @author JoomShaper http://www.joomshaper.com * @copyright Copyright (c) 2010 - 2015 JoomShaper * @license http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html GNU/GPLv2 or later */ //no direct accees defined ('_JEXEC') or die ('resticted aceess'); ?> Η Αποκαθήλωση και ο Επιτάφιος, στα Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Καλυβίων

Η Αποκαθήλωση και ο Επιτάφιος, στα Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Καλυβίων

Μ. Παρασκευή 3 Μαΐου 2024

Τελέσθηκαν στον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Καλυβίων το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής, η Ακολουθία των Μεγάλων Δεσποτικών Ωρών και ο Εσπερινός και έγινε η Αποκαθήλωση του Εσταυρωμένου, παρουσία πολλών πιστών.

Η Μεγάλη Παρασκευή αποτελεί ημέρα πένθους για όλη την Χριστιανοσύνη, με την Αποκαθήλωση του Ιησού Χριστού και η Ταφή του.

Φορώντας, ο Ιερέας λευκά άμφια, την Μεγάλη Παρασκευή αποκαθηλώνει το Σώμα του Κυρίου από τον Σταυρό, τυλιγμένο με λευκό σεντόνι, και ακολούθως, τοποθετείται στον Επιτάφιο το ύφασμα πάνω στο οποίο έχει κεντηθεί ο Κύριος, νεκρός... Ο Επιτάφιος είναι στολισμένος με λουλούδια, ενώ η καμπάνα χτυπάει λυπητερά όλη τη μέρα!

Μετά την ακολουθία της Αποκαθήλωσης, μικροί και μεγάλοι προσέρχονται ευλαβικά για να προσκυνήσουν τον ανθοστόλιστο Επιτάφιο.

Ο Επιτάφιος το βράδυ θα μεταβεί με πομπή στον κοιμητηριακό παλαιό Ι.Ν. του Αγίου Νικολάου Καλυβίων, όπου οι κάτοικοι του χωριού μας θα τιμήσουν τους νεκρούς, με άναμα καντηλιών και κεριών, ενώ στη συνέχεια ο Επιτάφιος θα περιφερθεί σε κεντρικά σημεία της ενορίας.

Στην αγία σιωπή Σου, την πολύφθογγη γλώσσα της αγάπης Σου παιδαγώγησέ μας Κύριε

Του Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνού

«Σήμερον κρεμται πί ξύλου, καί περί μν δυνται ναμάρτητος».

δ  καί  εκοσι αἰῶνες ο πιστοί κάθε Μεγάλη  Παρασκευή, στεκόμαστε μέ δέος μπρός στό μεγαλεο τς θείας γάπης, προσηλώνοντας μίλητοι τό βλέμμα μας στόν σταυρωμένο ησο. Καί κενος ψηλά πό τό κρίωμα το Σταυρο μς κοιτ μέ μία μοναδική γάπη καί συμπόνοια, λλά καί μέ μία μεγαλόπρεπη σιωπή, πού θεραπεύει τήν κούφια καί βριστική πολυλογία τν καιρν μας. Μς τενίζει λους σιωπηλός, πως τότε τόν Πέτρο πρίν «λέκτορα φωνσαι» (Μτθ.26,34) καί η σιωπή Του ναμοχλεύει μέσα μας λες τίς ρνήσεις καί τίς προδοσίες μας στό πρόσωπό Του, λα τά πάθη μας καί τίς πληγές μας. Εναι μία γιασμένη, πονεμένη θεία σιωπή γιά τίς στοχίες καί ποτυχίες τν νθρώπων λων τν αώνων, πιό σχυρή πό χίλιους λόγους, πού σάν μυστική φωνή δονε τά μύχια τς ψυχς μας. Εναι μία μεγαλειώδης, εγλωττη, κατανυκτική σιωπή γάπης.

Τό μυστήριο τς θείας ατς σιωπς τό παραδίδει μέ δέος Εαγγελιστής Ματθαος στούς  φλύαρους κοσμικούς αἰῶνες μέ τήν φράση: « δέ ησος σιώπα» (Μτθ. 26,63). ταν γνωστή στούς ουδαίους γλυκιά καί γαλήνια φωνή το ησο, πού σαγήνευε τά πλήθη, ερήνευε τούς πονεμένους, συγκλόνιζε τίς καρδιές. Ατή φωνή χόρτασε τά πλήθη στήν ρημο, λυσε δεσμά, γιάτρεψε κάθε νθρώπινη σθένεια. Γαλήνεψε τά πέλαγα. Παρηγόρησε ψυχές γιά τό πιό δυνηρό τίμημα τς μαρτίας, τόν θάνατο. Ατή φωνή νακάλεσε νεκρούς στήν ζωή. Φώτισε τούς ν σκότει καθημένους. Συγχώρεσε, λύτρωσε, κανε τόν χλο, νά λέει: «οδέποτε λάλησεν νθρωπος ς οτος νθρωπος» (ω. 7,47) Καί μως, τίς μεγάλες ρες το Πάθους σιώπα ησος. κενος, πού ταν ποφάσιζε νά μιλήσει χι μόνο κατέπλησσε λλά ποστόμωνε καί καθήλωνε μέ τόν λόγο Του τούς κροατές  Του.

« δέ ησος σιώπα» στόν πόνο καί τόν θρίαμβο καί ταν μπαινε θριαμβευτικά στά εροσόλυμα, καί μπροστά στό δικαστήριο τν νόμων. «ς  μνός μωμος ναντίον το κείροντος ατόν φωνος, οτως οκ νοίγει τό στόμα ατο» (σ. 53,7), εχε προφητεύσει σαΐας. Σιωπ, ταν χλος καί ο στρατιτες Τόν χλευάζουν, ταν Τόν προκαλον λέγοντας «σσον σεαυτόν ε Υός ε το Θεο» (Μτθ. 27,40), ταν καταφέρουν στό γιο πρόσωπό Του ραπίσματα, καί μέ σαρκαστική ερωνεία Τόν ξωθον νά προφητεύσει ποιός Τόν ράπισε. Σιωπ, ταν φαρμόζουν τήν πιό ποτρόπαιη δικία σ' κενον πού πρξε πιό δίκαιος καί πό τήν δικαιοσύνη. Σιωπ στήν πύθμενη χαριστία σων το νταπέδωσαν «ντί το μάννα χολήν» (ντίφωνο ρθρου Μεγ. Πέμπτης). Μπορε νά τούς συντρίψει λους «ς σκεύη κεραμέως» (Ψ. 2,9). κενος, μως, νταποδίδει στήν παράλογη πρόκληση τς νθρώπινης κακίας τήν πορφυρή σιωπή τν σταυρωμένων Του χεριν, τήν ματωμένη σιωπή τς γάπης Του.

Σιωπ ησος μπροστά στήν μισαλλοδοξία καί λαζονεία τν χθρν Του, γιατί ο λέξεις δέν μπορον νά πον τίποτε περισσότερο πό σα πολυσήμαντα μαρτυρον τά πάθη Του, Σταυρός καί νάστασή Του. Σέ τέτοιες μεγάλες ρες τά λόγια εναι τά ργαλεα τς χρονικότητος ν σιωπή εναι πέρβαση το λόγου, εναι γλσσα τς  Βασιλείας το Θεο, τό μυστήριο το μέλλοντος αἰῶνος.

Εναι λήθεια τι λα τά μεγάλα μυστήρια στήν συχία τελεσιουργονται καί τά καλύπτει ερή σιγή. γιος  γνάτιος Θεοφόρος λέγει πώς καί λόγος το Θεο προλθε πό τήν σιγή. Μετά πό μακριά σιγή στήν ρημο μίλησε ησος. Καί νάσταση μέσα στήν σιωπηλή νύχτα στόν κπο το ωσήφ διαδραματίζεται. Μέσα στήν σιωπή συντελεται θεανθρώπινη συνάντηση. «δού, Νυμφίος ρχεται ν τ μέσ τς νυκτός» (τροπάριο ρθρου Μεγ. Δευτέρας). σιωπή συντροφεύει τίς μεγάλες ρες τν γίων, τίς ερές ρες τς περισυλλογς καί τς προσευχς. Καί στήν σιγή τς συχίας, νθρωπος μπορε  νά γευθε καί νά πολαύσει περκόσμια γαθά, νά χει μεση μπειρία τς γάπης το Θεο καί τς ράσμιας παρουσίας Του. λλά ζομε σέ ποχή τόσο θορυβώδη, τόσο πλούσια σέ λόγο καί πληροφορία, σέ συζήτηση καί πικοινωνία, πού θεωρομε, ν χι διανόητο, τουλάχιστον παράξενο καί περιττό τό νά μιλομε περί σιωπς.

Τό Πάθος, μως, το Κυρίου μας, κάθε χρόνο τέτοιες μέρες, μς δίνει μιά μοναδική εκαιρία. Μέσα στήν κατανυκτική συχία τς Μεγάλης βδομάδος, μέσα στήν ποβλητική τμόσφαιρα τς κκλησίας, πως σήμερα, νά προσεγγίσουμε τόν σιωπώντα Κύριό μας καί νά στοχασθομε. Μπορε Θεία Του σιωπή νά εναι γιά μς πορία καί θαυμασμός, πρόκληση γιά τήν φτωχή λογική μας, μπορε νά μήν χουμε τήν δυνατότητα μετοχς στό μυστήριό της, μως, δο δη βρισκόμαστε μπροστά στόν ησο. Πάνω στό ξύλο το Σταυρο δυνται μά γαπ, σιωπ καί περιμένει. Περιμένει σιωπηλός νά Το μιλήσουμε μες. Μέ ελικρίνεια καί συντριβή νά Το νοίξουμε τήν φτωχή καρδιά μας καί νά ποθέσουμε σ' κενον λο τό βάρος τς πέραντης νοχς μας. Περιμένει καί σιωπ γιά νά μς κούσει.

Ναί, Κύριε, συνεχίζεις καί σήμερα νά σιωπς, ταν κατομμύρια νθρώπων Σέ προδίδουμε καθημερινά, Σέ βλασφημομε μέ τήν ποκρισία μας καί Σέ καρφώνουμε μέσα στούς αἰῶνες διαρκς πάνω στόν Σταυρό. Σιωπς, ταν παραβαίνουμε τόν αώνιο Νόμο Σου, ταν τολμομε μέ θράσος νά λλάξουμε κόμη καί θέσφατα αώνων. Σιωπς, ταν βία καί κφοβισμός, γριότητα καί παραβατικότητα περισσεύουν πάνω στήν φτωχή μας γή. Σιωπς, πως  τότε, πρίν δύο χιλιάδες χρόνια, καί μς κοιτς μέ στοργή καί οκτο, πως νας πατέρας κοιτ τό ρρωστο παιδί του, καί νοιώθουμε πώς τούτη τήν ρα μς γαπς μέ βαθύτερη τρυφερότητα.

Σιωπς, Κύριε, καί κάποιες κόμα μεγάλες γιά μς στιγμές, ταν πεγνωσμένα ναζητομε ξήγηση στά νερμήνευτα «γιατί» πού σφυροκοπον τήν ζωή μας, στίς ελογα πονεμένες πορίες μας, στά παρξιακά ρωτήματά μας. Σιωπς, λλά δέν μφιβάλλουμε τι σιωπή Σου εναι μία διακριτική συνομιλία μέ μς, νας έναος διάλογος γάπης μέ τίς ψυχές μας, κόμα καί ταν ατές εναι ρμητικά κλειστές, κόμα κι ταν εναι σφραγισμένες καί δέν Σέ ντιλαμβάνονται. Ναί, Κύριε, πως τίς μεγάλες ρες το Πάθους Σου σιωποσες μέν, συγχρόνως, μως, τελεσιουργοσες τό μυστήριο τς σωτηρίας του κόσμου, τσι καί τώρα εναι  βέβαιο τι κάθε φορά πού σιωπς στήν ζωή μας καί φαίνεται τι ποσύρεσαι, εσαι κόμα πιό κοντά μας, καί συντονίζεις μυστικά γιά τόν καθένα μας τήν πορεία πρός τήν ληθινή ετυχία καί καταξίωση.

Σ' ατή τήν γία σιωπή Σου, τήν πολύφθογγη γλσσα τς γάπης Σου, τήν ελαλη μαρτυρία τς μακροθυμίας Σου, παιδαγώγησέ μας, Κύριε. Μάθε μας  μέσα στήν  πολύβουη ποχή μας νά σιωπομε κι μες, γιά νά κομε τήν θεία, τήν ρεμη, τήν γλυκύτατη φωνή Σου στήν ψυχή μας.

Καί ς γίνεται λο καί περισσότερο λόγος μας προσευχή καί εχαριστία, μολογία καί δοξολογία σέ Σένα, πού μέ τό Θεο Πάθος Σου καί τήν γεμονική σιωπή Σου συγκλονίζεις σήμερα λυτρωτικά τήν ζωή μας.

Δόξα τ μακροθυμί Σου, Κύριε!