Ανδρέας Π. Φούκας: "Η μουσική δημιουργία δεν σταματά ποτέ…"

Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021

Ο συμπατριώτης μας ταλαντούχος μουσικός και τραγουδιστής, Ανδρέας Π. Φούκας, σε μια επίκαιρη συνέντευξή του, μιλά για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι καλλιτέχνες την περίοδο του κορονοϊού, εκφράζει εύλογους προβληματισμούς, ενώ παράλληλα φύσει αισιόδοξος, αναφέρετε στις δικές του μουσικές δημιουργίες και αναζητήσεις μέσα από τα ¨μονοπάτια¨ της κλασικής, αλλά και της λαϊκής παράδοσης.

Δείτε αναλυτικά τι μας είπε:

1) Οι νέες συνθήκες διαβίωσης και η στάση ζωής μας έχουν πλέον πυκνώσει τον χρόνο και του έχουν αποδώσει τη θέση που πραγματικά λαμβάνει στη ζωή μας, πολύτιμος και λιγοστός. Πώς θα είναι η «επόμενη μέρα»;

Σίγουρα η καραντίνα “διαρκείας” έχει αλλάξει πολλά στις ζωές μας. Ένα από αυτά είναι και η διαχείριση του χρόνου μας . Η τηλεργασία δεν μας επιτρέπει να κωλυσιεργούμε ούτε λεπτό, ο χρόνος τρέχει και μαζί με τον χρόνο τρέχουμε και εμείς σε έναν μαραθώνιο χωρίς τερματισμό. Τελειώνουμε από τη μια πλατφόρμα συνδεόμαστε στην άλλη οι λέξεις Skype, webex, google meet κ.α στριφογυρνούν στο μυαλό μας όλη την ώρα. Χάθηκε το μισάωρο κενό που θα πηγαίναμε να πάρουμε έναν καφέ, θα συναντούσαμε ένα φίλο και θα ανταλλάσσαμε δυο κουβέντες, κι αυτό είναι που μας έχει συντρίψει… έχουμε αποξενωθεί. Πιστεύω βέβαια ότι καλό θα ήταν να αναγνωρίσουμε  και τα καλά που έφερε όλη αυτή η κατάσταση, όπως τη μεθοδικότητα και το αυστηρό πρόγραμμα, καθώς επίσης μας έκανε να εκτιμήσουμε τα απλά και καθημερινά πράγματα, αλλά και να περάσουμε αρκετό χρόνο στο σπίτι με τις οικογένειες μας. Ας προσπαθήσουμε να διατηρήσουμε αυτές τις καλές συνήθειες και μετά το τέλος της καραντίνας.

2) Ήταν όμως και μια χρονιά που οι καλλιτέχνες και οι εργαζόμενοι στον πολιτισμό αντιμετώπισαν το σκληρό πρόσωπο της ανεργίας. Πώς επηρέασε η κρίση που έχει δημιουργήσει ο κορωνοϊός τους καλλιτέχνες; Είχαν οικονομική στήριξη από την πολιτεία;

Όντως ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά για τους επαγγελματίες της Τέχνης και του Πολιτισμού. Και είναι λογικό εφόσον τα κέντρα διασκέδασης, οι μουσικές σκηνές  οι συναυλιακοί χώροι και τα θέατρα, οι βασικοί χώροι εργασίας ενός καλλιτέχνη ήταν κλειστοί. Προσπαθήσαμε να προσαρμοστούμε με τους νόμους του κράτους. Ξεχάσαμε τα πολυμελή μουσικά συγκροτήματα, πήγαμε δύο όργανα για δουλειά, ξεχάσαμε και την μικροφωνική εγκατάσταση και τραγουδήσαμε ώρες ολόκληρες για να πάρουμε ένα μεροκάματο αλλά και πάλι κάτι δεν πήγαινε καλά, οπότε από τον Οκτώβρη δεν έχουμε ξανανέβει στο πάλκο… Καταλαβαίνουμε όμως ακόμη και αυτά τα μέτρα πόσους συναδέλφους άφησαν χωρίς δουλειά... Ηχολήπτες, φωτιστές, ολόκληρα μουσικά σχήματα που περίμεναν πως και πώς να δουλέψουν το καλοκαίρι, απλά έκλεισαν τα μουσικά τους όργανα στις θήκες και περίμεναν… Τι περίμεναν; Περίμεναν να δουν αν θα λάβουν το ζωτικής σημασίας επίδομα ειδικού σκοπού των 534 ευρώ για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν απέναντι στις υποχρεώσεις τους και τις οικογένειες τους. Πολλοί ήταν οι συνάδελφοι που το πήραν, πολλοί που έμειναν εκτός του επιδόματος, υπήρξαν ακόμη και άτομα που ουδεμία σχέση έχουν με το αντικείμενο και τα πήραν και αυτοί. Αυτό που έχω να πω είναι ότι, εγώ και οι συνάδελφοι μου δεν περιμένουμε να πάει τέλος του μήνα για να δούμε αν θα μπει το επίδομα, αλλά περιμένουμε να ανοίξει η εστίαση και να δουλέψουμε, το μόνο που ζητάμε είναι αυτό να επανέλθουμε στην δουλειά μας!

3) Επειδή η κατάσταση με τα μέτρα για τον κορονοιό έχει κρατήσει πολύ εσύ και συνεργάτες σου κάνατε πολλές διαδικτυακές μουσικές βραδιές μέσω live streaming; Πως ήταν αυτή η εμπειρία και πως ανταποκρίθηκε το κοινό;

Τα live streaming κατά την διάρκεια της καραντίνας ήταν μια ανιδιοτελής πράξη αγάπης προς τον κόσμο που μας στηρίζει τόσα χρόνια σε ότι και αν κάνουμε. Σίγουρα μια ευκαιρία να ¨επικοινωνήσουμε¨ την τέχνη μας και την δουλειά μας, με το κοινό μας. Ήταν μια όμορφη εμπειρία και μια καλή ευκαιρία να ¨ξεσκουριάσουμε¨ κι εμείς και να περάσουμε όμορφες στιγμές μέσα στην μαυρίλα των ημερών…

4) Συμμετείχες επίσης σε μια συναυλία για το εορταστικό Χριστουγεννιάτικο πρόγραμμα της ΓΕΑ. Πως ήταν το όλο σκηνικό χωρίς θεατές σε ένα άδειο χώρο;

Τι όμορφη και παράξενη βραδιά! Πρώτα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι ήταν μια εξαιρετική πρωτοβουλία της Γυμναστικής Εταιρείας Αγρινίου να αναδείξει και να προβάλει Αγρινιώτες καλλιτέχνες! Μας έδωσε ένα βήμα εκεί που το μόνο που κάναμε ήταν να καθόμαστε στον καναπέ και να κοιτάμε στιγμές από τις περσινές γιορτές που όλο και κάπου εμφανιζόμασταν. Ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία να τραγουδάς τέτοιες μέρες σε ένα άδειο χώρο που έχεις συνηθίσει να τον βλέπεις ασφυκτικά γεμάτο. Εγώ προσωπικά το είδα σαν μια βιντεοσκόπηση-ηχογράφηση στο studio. Ο κόσμος ανταποκρίθηκε πολύ θερμά, ήδη μετά το πέρας της συναυλίας τα τηλεφωνήματα και τα μηνύματα ήταν εκατοντάδες! Θα ήταν παράληψη μου να μην ευχαριστήσω τον μαέστρο μου και μόνιμο μου συνεργάτη κ. Νεκτάριο Αποστολιώτη, ο οποίος μου έδωσε την ευκαιρία να μετάσχω στην συναυλία καθώς επίσης επέλεξε και το ρεπερτόριο μου!

5) Μίλησέ μας για το τραγούδι που είχε πει ο Αττίκ «Ζητάτε να σας πω»… Ποια είναι η σχέση σου με τα παλιά τραγούδια; Τραγουδάς πολλά και διαφορετικά είδη στο ρεπερτόριό σου. Δοκιμάζεις και εξερευνάς τις μουσικές δυνατότητές σου;

Ζητάτε να σας πω τον πρώτο μου σκοπό τα περασμένα μου γινάτια , ζητάτε είδα μάτια με σκίζεται κομμάτια …

Τι να πω εγώ τα είπε όλα ο Αττίκ!  Αγαπημένο νοσταλγικό κομμάτι που πάντα ήθελα να το πω και μου δόθηκε η ευκαιρία ένα απόγευμα στο γραφείο μου, οπού χαλαρά πίναμε καφέ και συζητούσαμε με τον συνάδελφο, φίλο πιανίστα και καθηγητή μουσικής  κ. Σπύρο Τζογάνη. Το ηχογραφήσαμε έτσι πρόχειρα και το ανεβάσαμε! Αυτά τα τραγούδια αυτής της ρετρό εποχής με γοητεύουν! Μ΄ αρέσει να τα ακούω, να τα ¨σκαλίζω¨ στο πιάνο μου, να τα εξερευνώ και πολλά απ αυτά να τα τραγουδώ και στα προγράμματά μου!

Η αλήθεια είναι αυτή πώς έχω μεγάλη γκάμα ρεπερτορίου καθώς τραγουδώ από παραδοσιακά τραγούδια μέχρι άριες. Είμαι της άποψης ότι ένας τραγουδιστής μπορεί να τα καταφέρει εξίσου καλά σε αρκετά είδη μουσικής αρκεί να προσεγγίζει σωστά και με σεβασμό το κάθε τραγούδι! Εγώ δεν ξέρω αν τραγουδώ καλά όλα αυτά που λέω, το μόνο που ξέρω είναι ότι προσπαθώ να γνωρίζω σε βάθος  αυτό που πρόκειται να ερμηνεύσω! Όπως ένας καθηγητής πριν κάνει μια διάλεξη στο πανεπιστήμιο έχει μελετήσει πολύ καλά το θέμα της διάλεξης, έτσι κι εγώ πριν τραγουδήσω το οτιδήποτε, θέλω να το κατέχω άριστα. Αντιμετωπίζω με τον ίδιο σεβασμό και με την ίδια προσοχή όλα τα τραγούδια από τοΜήλο μου κόκκινομέχρι το Maria του Bernstein. Όπως όλοι μας βέβαια, έχω κι εγώ μια βάση που αισθάνομαι ότι παίζω μπάλα άνετακαι αυτή είναι το ελληνικό λαϊκό τραγούδι.

6) Έχεις αναλάβει τη διδασκαλία και τη μουσική διεύθυνση της μεικτής χορωδίας ενηλίκων "Μελοέσσα. Πες μας λίγα πράγματα γι΄ αυτή την χορωδία.

Η μεικτή χορωδία ενηλίκων Μελοέσσα” ξεκίνησε τη δράση της τον Σεπτέμβρη του 2019 όταν κλήθηκα από την καλλιτεχνική διευθύντρια του συλλόγου Καλλιτεχνοχώρι κ. Μαίρη Τσιρώνη να αναλάβω τη σύσταση και τη διδασκαλία Χορωδίας ενηλίκων που θα δραστηριοποιείται στο χώρο. Το όνομα, μας το χάρισε απλόχερα η κ. Ελένη Αθανασιά, Φιλόλογος- Γυμνασιάρχης. Η λέξη είναι σύνθετη λέξη και σημαίνει γεμάτη μέλο΄! Απαριθμεί γύρω στα 30 ενεργά μέλη και παρόλες τις δυσκολίες με την καραντίνα έχει παρουσιάσει μια συναυλία στο παγοδρόμιο του Αγρινίου τα Χριστούγεννα του 2019, με το έργο «Αγέλαστη Πολιτεία» των Χάρη και Πάνου Κατσιμίχα, ενώ πρόσφατα δημοσιεύτηκε το τραγούδι των Νίκου Γκάτσου και Μάνου Χατζιδάκι Αθανασίατο οποίο δημιουργήθηκε με την βοήθεια της τεχνολογίας !

Ετοιμάζουμε όμορφα πράγματα ! Αναμείνατε.

7) Σπουδάζεις στην Άρτα, στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Μίλησέ μας για το επίπεδο σπουδών και την θεωρητική και πρακτική προσέγγιση που γίνεται προς τους φοιτητές.

Το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, είναι ένα άρτια οργανωμένο τμήμα με ποικιλία κατευθύνσεων, διεθνώς αναγνωρισμένους καθηγητές μουσικής και παιδαγωγικής, καθώς επίσης και με ένα πλούσιο πρόγραμμα σπουδών. Τόσο η κλασική μουσική όσο και η παραδοσιακή συνυπάρχουν στο πρόγραμμα σπουδών και αυτό είναι που το κάνει ξεχωριστό και ενδιαφέρον! Ειδικά τα δύο τελευταία χρόνια μετά την μετεξέλιξή του από ΤΕΙ σε Πανεπιστήμιο , όπου οι εισαγωγικές εξετάσεις προϋποθέτουν και μουσικές γνώσεις, το επίπεδο έχει ανέβει κατακόρυφα! Η θεωρητική και η πρακτική προσέγγιση έρχεται σε πλήρη ισορροπία μετά από ένα μάθημα θεωρίας της μουσικής τριών ωρών θα υπάρξει το μάθημα του τραγουδιού που έχει περισσότερο πρακτικό χαρακτήρα.

8) Ποια τα σχέδια που κάνεις για μετά το ξεπέρασμα της πανδημίας; Πόσο αισιόδοξα βλέπεις τα πράγματα να εξελίσσονται;

Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να ελπίζω ότι μετά το πέρας της πανδημίας θα επιστρέψουμε στην καθημερινότητα μας, και θα μπορούμε να δουλέψουμε όπως και πριν ! Εγώ προσωπικά ετοιμάζομαι για το καλοκαίρι όπως τα προηγούμενα χρόνια . Πραγματικά εύχομαι όλα να είναι καλά μετά το Πάσχα και μετά το καλοκαίρι να τα θυμόμαστε όλα αυτά σαν ένα άσχημο όνειρο!

9) Θα ήθελα το σχόλιό σου: «Και ναι ... Οι καλλιτέχνες δεν εφησυχάζουν, δεν σταματούν να δημιουργούν όσο κι αν τους δυσκολεύουν τα σημεία των καιρών…»

Αυτό που ήθελα να τονίσω με αυτό το σχόλιο είναι πως ότι και αν συμβαίνει γύρω μας και όσο σκληρές και να είναι οι καταστάσεις και για εμάς -όπως και για όλο τον κόσμο δηλαδή- εμείς απλά παίρνουμε ερεθίσματα και τα μετατρέπουμε σε τραγούδια , μουσική δημιουργία γενικότερα! Το ότι έχουμε να δουλέψουμε τόσο καιρό δεν μας εμποδίζει να γράψουμε μουσική , όλοι μας όλο αυτό τον καιρό έχουμε βρει καταφύγιο στο studio. Ήδη έχουν κυκλοφορήσει υπέροχες δουλειές και έρχονται και ακόμη πιο όμορφες! Συντονιστείτε.

Ανδρέα σου ευχόμαστε κάθε επιτυχία!

Επιμέλεια συνέντευξης: Γιώργος Αν. Πανταζόπουλος