Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου 2019
Η θέση της Χριστίνας Σταρακά
O Bασίλης Φωτάκης, Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Προγραμματισμού – Οργάνωσης και Πληροφορικής παραθέτει την εισήγηση του κατά την συζήτηση και έγκριση του Προϋπολογισμού 2020 του Δήμου Αγρινίου, μέρος του οποίου είναι και το Τεχνικό Πρόγραμμα που εγκρίθηκε σε προηγούμενη συνεδρίαση.
- Αγαπητοί συνάδελφοι ο ΠΥ του 2020 συντάχθηκε μέσα σε ένα περιβάλλον οικονομικής δυσπραγίας που οδηγεί στην αποδυνάμωση άσκησης των βασικών αρμοδιοτήτων των δήμων και κάλυψης των υποχρεωτικών, ανελαστικών δαπανών τους, την ώρα που η Τοπική Αυτοδιοίκηση καλείται να σηκώσει ένα πολύ μεγάλο βάρος στα ζητήματα κοινωνικής πρόνοιας, προστασίας και συνοχής.
- Να σημειώσω ότι εγκρίθηκε άμεσα και χωρίς καμία απολύτως παρατήρηση για πρώτη φορά από το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. ο ΠΥ είναι ρεαλιστικός και εφαρμόσιμος, καταρτίστηκε με έντιμο και συνετό προγραμματισμό και καλύπτει τις αναπτυξιακές και λειτουργικές ανάγκες του Δήμου και κυρίως είναι Πολιτικά έντιμος διότι υπήρξε συζήτηση καθώς και έγκριση από την ΟΕ και από το ΠΟΑ.
- Το Τεχνικό Πρόγραμμα, ως αναπόσπαστο τμήμα του σχεδίου Προϋπολογισμού του Δήμου Αγρινίου για το 2020, συντάχθηκε με τρόπο που να καλύπτει βασικούς στόχους και παρεμβάσεις στρατηγικής προτεραιότητας που έχουν τεθεί από τη Διοίκηση και το οποίο παρουσιάστηκε στο ΔΣ αλλά και εγκρίθηκε από Υπερκείμενες αρχές ελέγχου.
-Ο ΠΥ συντάχθηκε με γνώμονα και οδηγό πρώτα και πάνω απ΄όλα τον ρεαλισμό, την ειλικρίνεια και την ακρίβεια των οικονομικών μεγεθών, με έσοδα και δαπάνες που δεν υποκρύπτουν και απέχουν από οποιαδήποτε σκοπιμότητα, ούτε προβλέψεις που δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν.
- Προσεγγίζοντας κανείς τα τεχνικά χαρακτηριστικά μεγέθη του προϋπολογισμού, θα πρέπει να έχει υπόψη του τόσο το νομοθετικό όσο και το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τη σύνταξη του προϋπολογισμού, αλλά και τη διαδρομή που διοικητικά και διαδικαστικά ακολουθήθηκε, προκειμένου να εισαχθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο για ψήφιση.
- Ο ΠΥ καταρτίστηκε με υπευθυνότητα, διαφάνεια, χρηστή οικονομική διαχείριση και απόλυτο σεβασμό στα χρήματα συμπολιτών και ειδίκευση πιστώσεων, με στόχο να αποτυπώνει την αναπτυξιακή δυναμική του Δήμου.
- Λόγω της παρατεταμένης κρίσης δεν μπορεί να μην σχολιάσω την υποστελέχωση σε ορισμένα τμήματα των υπηρεσιών του Δήμου, πχ ενίσχυση του τμήματος Εσόδων και ενοποίηση του τμήματος προμηθειών για επίτευξη οικονομιών κλίμακας αλλά και ταχύτερης αποτελεσματικότητας.
✔ ΕΣΟΔΑ 2020 ΠΡΟΒΛΕΨΗ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΑΞΙΑ σε €
ΤΑΚΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ 20.323.180,05
ΕΚΤΑΚΤΑ ΕΣΟΔΑ 29.254.687,85
ΕΣΟΔΑ (Π.Ο.Ε.) 1.883.559,57
ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΔΑΝΕΙΑ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ Π.Ο.Ε. 9.493.454,30
ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΡΙΤΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΕΣ ΧΡΗΜΑΤΩΝ 9.155.194,00
ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ 5.262.793,23
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝ ΕΣΟΔΩΝ 75.372.869,00 €
✔ 2020 ΠΡΟΒΛΕΨΗ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΑΞΙΑ σε €
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΧΡΗΣΗΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ 25.479.543,93
ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ 30.487.001,83
ΠΛΗΡΩΜΕΣ Π.Ο.Ε. ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ 18.675.607,90
ΑΠΟΘΕΜΑΤΙΚΟ 730.715,34
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝ ΕΞΟΔΩΝ 75.372.869,00 €
Παρατηρείται μια χρονοκαθυστέρηση είσπραξης των εσόδων που προκαλείται από την ετεροχρονισμένη καταβολή τους σε πολλές δόσεις βάσει της ευνοϊκής ρύθμισης. Ωστόσο, ως διοίκηση αναζητούμε αντισταθμιστικές λύσεις για να ενισχύσουμε το σκέλος των εσόδων μας στρεφόμενοι στην ανεύρεση χρηματοδοτικών εργαλείων που θα μας επιτρέψουν να συνεχίσουμε την αναπτυξιακή οικονομική μας πορεία υποβάλλοντας προτάσεις σε κάθε πρόσκληση που θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε προς όφελος των Δημοτών.
Τελειώνοντας να συγχαρώ την Οικονομική υπηρεσία ειδικότερα καθώς και το σύνολο των υπηρεσιών του Δήμου για την άοκνη προσπάθεια κατά την διαδικασία σύνταξης του ΠΥ 2020.
Χριστίνα Σταρακά: “Προϋπολογισμός χαμηλών προσδοκιών, χωρίς διεκδίκηση και στρατηγική”
Είναι απαράδεκτο, ο προϋπολογισμός του Δήμου να καταρτίζεται σύμφωνα με τις υποδείξεις του Παρατηρητήριου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ. Αυτό δεν συνιστά, κανονικότητα και καταργεί κάθε έννοια πολιτικής και διοικητικής αυτοτέλειας στο Δήμο.
Η κυβέρνηση με την ψήφιση του νομοσχεδίου περί «κυβερνησιμότητας» φανέρωσε τις προθέσεις της, για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Με αντιδημοκρατικό τρόπο αφαίρεσε από το δημοτικό συμβούλιο το κυρίαρχο ρόλο που είχε, παρέχοντας την δυνατότητα κορυφαία θέματα όπως ο προϋπολογισμός και το τεχνικό πρόγραμμα να ψηφίζονται με πλασματικές μειοψηφίες.
Ο προϋπολογισμός αντί να αποτυπώνει το όραμα και τη στρατηγική της δημοτικής αρχής για το που θέλουμε να πάμε το δήμο,περιορίζεται σε έναν διαχειριστικό χαρακτήρα,χωρίς κεντρική στόχευση και χωρίς αναπτυξιακό αποτύπωμα. Εστιάζω λοιπόν την προσοχή μου στα εξής σημεία:
ΔΕΝ ΔΙΕΚΘΙΚΗΘΗΚΑΝ ΟΣΑ ΕΠΡΕΠΕ. Οι μειωμένες κρατικές επιχορηγήσεις δεν μπορούν να αποτελούν μόνιμη δικαιολογία για την δημοτική αρχή. Μόνο αν διεκδικηθούν πόροι από Ευρωπαϊκά και Εθνικά προγράμματα θα αυξηθεί σημαντικά ο προϋπολογισμός για τις Επενδύσεις. Αυτό όμως προϋποθέτει οργανωμένο πλαίσιο το οποίο δεν έχει η δημοτική αρχή.
Οι κρατικές επιχορηγήσεις ακόμη και αν δεν ήταν μειωμένες, δεν επαρκούν για την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων. ΑΝΕΠΑΡΚΗ ΠΟΣΑ ΣΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ.
Ελλιπής χρηματοδότηση μελετών που δεν βοηθούν την ένταξη έργων σε ευρωπαϊκά προγράμματα. Ζητήματα που αφορούν την επιχειρηματικότητα, όπως η κατασκευή του Επιχειρηματικού Πάρκου, παραμένουν στάσιμα. Θέματα που απασχολούν την τοπική οικονομία όπως ο πρωτογενής τομέας δεν αναφέρονται σχεδόν πουθενά στο τεχνικό πρόγραμμα και στον προϋπολογισμό.
Εμβληματικά έργα όπως το Πάρκο καθυστερούν λόγω λαθών και αστοχιών. Καμία σοβαρή διεκδίκηση, κανένα σχέδιο για την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων και κυρίως για το υδάτινο στοιχείο του Δήμου. Ανεπαρκή ποσά για σχολική στέγη, κυρίως για την προσχολική ηλικία, για την αγροτική οδοποιία, για τον αθλητισμό για έργα στις Τοπικές Κοινότητες και καμία σχεδόν πρόβλεψη για ζητήματα ενεργειακής πολιτικής.
Κλείνοντας τονίζω ότι καταψηφίζουμε τον προϋπολογισμό, όχι, για λόγους αντιπαράθεσης με την δημοτική αρχή ούτε για εντυπώσεις, αλλά γιατί διαφωνούμε σε καίρια σημεία του. Πρόκειται για βασικά ζητήματα που αφορούν την λειτουργία του δήμου, την καθημερινότητα του πολίτη και την ανάπτυξη, πολλά από τα οποία έχουν και μια συγκεκριμένη σημειολογία.