Ο Πάνος προσπάθησε να το αποφύγει στρίβοντας απότομα το τιμόνι. Για κακή του τύχη όμως, την ίδια ώρα, μια μοτοσικλέτα που κινούταν με 230 χλμ την ώρα ακριβώς από πίσω του, έπεσε επάνω στο αυτοκίνητο του άτυχου νέου και του στέρησε ακαριαία τη ζωή.
Μέσα από την τραγική αυτή ιστορία γεννήθηκε κάτι σπουδαίο: το πολυβραβευμένο Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» που από το 2005 μέχρι και σήμερα συνεχίζει αδιάκοπα να ευαισθητοποιεί και να εκπαιδεύει για θέματα οδικής ασφάλειας τους πολίτες όλης της χώρας.
Με τον τρόπο αυτό η μητέρα του, κα Βασιλική Μυλωνά αποτίει καθημερινά φόρο τιμής στον αδικοχαμένο γιο της θέλοντας να διατηρήσει για πάντα τη μνήμη του ζωντανή. Ίσως βέβαια στην απόφασή της αυτή να συνέβαλαν και τα παράταιρα παιχνίδια της μοίρας που ήθελαν τον Πάνο παράλληλα με τις σπουδές του να ασχολείται με τη δημοσιογραφία του αυτοκινήτου γράφοντας για το περιοδικό Auto Motor und Sport και όντας ο μικρότερος διαπιστευμένος δημοσιογράφος του WRC.
«Μου έφεραν μια μαύρη σακούλα σκουπιδιών»
Όταν η κα. Μυλωνά, ενημερώθηκε από το σύζυγό της για το τροχαίο, σε καμία περίπτωση δε φανταζόταν ότι ο χαρισματικός Πάνος της, όπως τον αποκαλούσαν, ήταν νεκρός. Έβαλε πρόχειρα κάποια ρούχα σε μια τσάντα κι έφυγε με τον άντρα της για το νοσοκομείο του Αιγίου.
«Μόλις είδα τη νοσοκόμα, τη ρώτησα αμέσως που είναι ο Πάνος. Εκείνη μας ρώτησε αν θέλουμε κάτι να πιούμε αλλά εγώ συνέχισα να τη ρωτώ επίμονα που είναι το παιδί μας. Δίπλα της ήταν ένας τραυματιοφορέας, ο οποίος μας είπε «ο γιος σας δεν έφταιγε». Συνέχισα να ρωτώ πως είναι ο Πάνος ώσπου η νοσοκόμα που ήταν εκεί έφυγε και εμφανίστηκε με μια μαύρη σακούλα σκουπιδιών που ήταν πιασμένη μ’ ένα λευκοπλάστ, στο οποίο αναγραφόταν το όνομα του Πάνου, η ημερομηνία και η ώρα. “Να σας δώσω τα ρούχα του”, μου είπε κρατώντας τη σακούλα και μόλις τη ρώτησα αν ζει, έσκυψε το κεφάλι», μου λέει με δάκρυα η κα. Μυλωνά περιγράφοντας τη μέρα που άλλαξε για πάντα τη ζωή της.
Λίγες μέρες αργότερα, ώρες μετά την ταφή, μια τραγική ειρωνεία έρχεται να προστεθεί στην ιστορία του αδικοχαμένου Πάνου καθώς επιστρέφοντας η μητέρα του στο σπίτι και ανοίγοντας την αλληλογραφία, βρήκε την ειδοποίηση που όριζε το γιο της ως οδηγό για τους διακεκριμένους επισκέπτες στην Ολυμπιάδα.
«Ήταν πολύ καλός οδηγός και αποφάσισε να δηλώσει συμμετοχή για να γίνει εθελοντής. Φαντάσου πώς ένιωσα όταν επέστρεψα από την κηδεία και είδα κι αυτό».
….και εγένετο το Ινστιτούτο
Ο άδικος θάνατος του νεαρού Πάνου προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων στην πανεπιστημιακή κοινότητα της Πάτρας με χιλιάδες συμφοιτητές του να διαδηλώνουν με αφορμή το συγκεκριμένο δυστύχημα και για τα τροχαία συμβάντα στο δρόμο Κορίνθου – Πατρών, υπογράφοντας κείμενο διαμαρτυρίας.
Παράλληλα, στο περιθώριο της απόφασης του Πανεπιστημίου Πατρών για καθιέρωση υποτροφίας στο όνομα του Πάνου Μυλωνά, ο πρόεδρος του τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών, κ. Χρυσολούρης μαζί με κάποιους φοιτητές πρότειναν στην κα. Μυλωνά τη δημιουργία ενός Οργανισμού για τα θέματα της οδικής ασφάλειας.
Έκαναν το καταστατικό και μαζί με το υπόμνημα τα έστειλαν στον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλο. Η ανταπόκριση ήταν άμεση μιας και μόλις μία εβδομάδα αργότερα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ζήτησε κατ’ ιδίαν συνάντηση με την κα Μυλωνά. «Αποφάσισα να του γράψω την επιστολή με την ιδιότητα μιας Ελληνίδας μητέρας που βίωσε το θάνατο του γιου τους και με τη θέληση να συνεισφέρω όπως μπορώ στο να μη συμβούν άλλα τέτοια τροχαία δυστυχήματα. Μόλις βρεθήκαμε, αφού με ρώτησε πώς έγινε το δυστύχημα, μου επισήμανε τις δυσκολίες του εγχειρήματος».
Τίποτα όμως δεν μπορούσε να σταθεί εμπόδιο στη θέληση της κα. Μυλωνά και έτσι, ένα χρόνο μετά το τραγικό συμβάν, στις 11 Μαΐου 2005, συστάθηκε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας το οποίο μέχρι και σήμερα επιτελεί σπουδαίο έργο για την πρόληψη των τροχαίων συμβάντων λαμβάνοντας πανελλαδική και διεθνή αναγνώριση.
Το Ινστιτούτο πραγματοποιεί δράσεις πανελλαδικά, με τη βοήθεια των εθελοντών του, ενώ μια από τις πρώτες ενέργειες που πραγματοποίησε το Ι.Ο.ΑΣ., ήταν η τοποθέτηση 22 ευδιάκριτων κίτρινων πινακίδων και δύο ραντάρ μέτρησης ταχύτητας, στην εθνική οδό Κορίνθου – Πατρών που επισήμαιναν την αυξημένη πιθανότητα πρόκλησης τροχαίου.
«Κάναμε μια έρευνα προκειμένου να βρούμε τα σημεία με τα πιο πολύνεκρα θανατηφόρα ατυχήματα και 500 με 800 μέτρα πριν από αυτά τα σημεία, βάλαμε τις προειδοποιητικές πινακίδες. Η ανάλυση που έγινε ήταν σοκαριστική καθώς υπήρχαν σημεία που είχαν σκοτωθεί περισσότεροι από 20 άνθρωποι».
Κι αυτή ήταν μόλις η αρχή των παρεμβάσεων καθώς 13 χρόνια μετά, το Ινστιτούτο έχει αποκτήσει ρόλο Συμβουλευτικού Οργάνου του ΟΗΕ. Παράλληλα η κα. Μυλωνά έχει βραβευτεί από τη Σουηδική Κυβέρνηση για τη συμβολή της στη δημιουργία του ISO 39001 (πρότυπο που ορίζει τις απαιτήσεις για τη διαχείριση της οδικής ασφάλειας με βασικό στόχο τη μείωση / εξάλειψη των οδικών ατυχημάτων), ενώ έχει διακριθεί με το Βραβείο Ευρωπαίου Πολίτη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, καθώς και το Βραβείο Γυναικείας Κοινωνικής Προσφοράς από το Σύνδεσμο για τα Δικαιώματα της Γυναίκας. Επιπλέον, το Ι.Ο.ΑΣ. είναι μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) και προωθεί τα σχέδια της οδικής ασφάλειας ανά τον κόσμο.
Πρόσφατα μάλιστα μια σήραγγα της νέας Εθνικής οδού Κορίνθου – Πατρών αποφασίστηκε να φέρει το όνομα του «Πάνου Μυλωνά» ως μια συμβολική επιβράβευση του αδιάκοπου αγώνα του Ινστιτούτου και της κυρίας Μυλωνά που αφιέρωσε τη ζωή της και κατάφερε να μετατρέψει τον αβάσταχτο πόνο της σε δημιουργία για την προστασία της ανθρώπινης ζωής.
Και τα όνειρα δεν σταματούν εδώ για την κα. Μυλωνά. Επόμενος στόχος της η δημιουργία του πρώτου εθνικού κέντρου για την οδική ασφάλεια που θα βασίζεται σε επιστημονική τεκμηρίωση αλλά θα χρησιμοποιεί και την τεχνολογία ώστε να γίνονται βιωματικές δράσεις που θα είναι αποτελεσματικές και θα περνούν ξεκάθαρα μηνύματα για ασφαλείς μετακινήσεις.
«Θα μπορούν να μας επισκέπτονται πολίτες από κάθε γωνιά της χώρας αλλά και μαθητές που μέσα από τις βιωματικές δραστηριότητες θα κατανοούν για ποιο λόγο πρέπει κάποιος να φορά τη ζώνη ασφαλείας, γιατί πρέπει να τηρεί τα προβλεπόμενα όρια ταχύτητας, πως διαφοροποιούνται οι αποστάσεις ασφαλείας σύμφωνα με τις συνθήκες κ.α.. Έχουμε ειδικό εξοπλισμό για το κάθε ένα από αυτά ώστε να βλέπουν οι οδηγοί και να προσαρμόζονται αναλόγως στις εκάστοτε συνθήκες», εξηγεί.
Μείωση τροχαίων κατά 51%
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αλλά και της αστυνομίας, οι θανάσιμοι τραυματισμοί από τροχαία μειώθηκαν κατά 51% και οι σοβαροί τραυματισμοί κατά 55% τα τελευταία 10 χρόνια (2006 – 2016), γεγονός για το οποίο το Ι.Ο.ΑΣ. έχει συμβάλει καθοριστικά. Ωστόσο, όπως χαρακτηριστικά δηλώνει η κα. Μυλωνά, αυτή η μείωση δεν είναι αρκετή καθώς «κανένας θάνατος στο δρόμο δεν είναι αποδεκτός». Και μπορεί η ίδια να χαρακτηρίζει «διαστροφή της φύσης το να θάβει μια μάνα το παιδί της», εκείνη όμως κατάφερε να μετατρέψει τον αβάσταχτο πόνο της σε δύναμη προκειμένου όπως λέει, καμιά άλλη μάνα να μη βιώσει ό,τι βίωσε εκείνη.
Μάλιστα, δεν είναι λίγες οι μητέρες που έχασαν σε τροχαίο το παιδί τους και απευθύνονται σε εκείνη προκειμένου να αντλήσουν δύναμη. «Είναι ό,τι χειρότερο για ένα γονιό. Μπορεί να βλέπουμε τους αριθμούς των τροχαίων ατυχημάτων αλλά όταν το δικό σου παιδί μπει μέσα σε αυτή τη λίστα όλα αλλάζουν. Εκείνο που συμβουλεύω τις μητέρες είναι να σταθούν στα πόδια τους κρατώντας τις όμορφες στιγμές που έζησαν δίπλα στο παιδί τους και να προχωρήσουν μπροστά. Το ξέρω ότι δεν είναι καθόλου εύκολο και τίποτα δεν θα είναι ξανά όπως πριν. Τις συμβουλεύω όμως να δουν τι μπορούν να κάνουν ώστε να προσφέρουν στο συνάνθρωπο και να βοηθήσουν όσο μπορούν στο να μη νιώσουν άλλοι άνθρωποι αυτό που οι ίδιοι ένιωσαν».
Πηγή: kellyfanarioti.com
Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα www.ioas.gr - Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς»