«Εν αήχω φωνή» η Έκθεση Αγιογραφίας της Σπυριδούλας Τσιρώνη

Μ. Τρίτη 30 Απριλίου 2024

Συνεχίζεται έως τις 12 Μαίου 2024 και είναι ανοικτή για το κοινό, η Έκθεση Αγιογραφίας με τίτλο: «Εν αήχω φωνή» της Σπυριδούλας Τσιρώνη, στην Παλαιά Δημοτική Αγορά (πλατεία Δημάδη) στο Αγρίνιο.

Η Σπυριδούλα Τσιρώνη γεννήθηκε το 1970 στη Μελβούρνη Αυστραλίας και μεγάλωσε στο Αγρίνιο. Μετά την ολοκλήρωση των παιδαγωγικών σπουδών της ασχολήθηκε με αυτό που την έλκυε από μικρή ηλικία, τη ζωγραφική. Είναι απόφοιτη της Σχολής Βυζαντινής Σχολής Αγιογραφίας της Ι. Μ. Πειραιώς με ειδικότητα στην Αγιογραφία – Ζωγραφική. Από το 2014 μέχρι σήμερα διδάσκει Αγιογραφία στο Εικαστικό Εργαστήρι του δήμου Αγρινίου.

Η βυζαντινή τέχνη

Ο όρος βυζαντινή τέχνη αναφέρεται στην τέχνη που άνθισε κατά τη διάρκεια της βυζαντινής Αυτοκρατορίαο αλλά ακόμη εκτείνεται και χρονικά μετά την κατάλυσή της και τοπικά πέρα από τα – ελαστικά άλλωστε - σύνορά της.

Στόχος της Βυζαντινής τέχνης (και κατά συνέπεια ουσία και χαρακτήρας της) είναι η έκφραση (με αισθητικές δηλ. μορφές, παράσταση) της αλήθειας της Εκκλησίας, που είναι ζωντανή παρουσία του Ευαγγελίου μέσα στην ιστορία. Τα μορφολογικά στοιχεία που έδωσαν ο Ελληνισμός, η Ρώμη και η Ανατολή ζωοποιήθηκαν από τον Χριστιανισμό, πήραν καινούργιο περιεχόμενο και δήμιουργήθηκε μια νέα απόλυτα ιδιόμορφη τέχνη, η Βυζαντινή.   

Υπάρχουν πολλές χρονολογικές διαιρέσεις για να ορίσουν την αρχή ή το τέλος μιάς περιόδου. Μια από αυτές που φαίνεται να ανταποκρίνεται περισσότερο προς τα πράγματα:

1. Παλαιοχριστιανική περίοδος (330-630)

2. Κυρίως Βυζαντινή (630-1453) α. Πρωτοβυζαντινή (630-843, Εικονομαχία 726-843) β. Μεσοβυζαντινή (843-1204) γ. Παλαιολόγειος (1204-1453)

3. Μεταβυζαντινή (1453-1830).

Συναντάμε αξιόλογους καλλιτέχνες σχεδόν σέ όλες τις περιόδους. Διαμορφώνονται εκπρόσωπες σχολές, όπως η Κρητική σχολή (14ος, 15ος, 16ος αι., Θεοφάνης Στρελίτζας, η πιο σημαντική φυσιογνωμία της συγκεκριμένης περιόδου, Α. Ρίτζος, Τζαφούρης, Κλώντζας), η Μακεδονική (13ος, 14ος αι. με κύριο εκπρόσωπο τον Εμμανουήλ Πανσέληνο, τοιχογραφίες - νωπογραφίες, χαρακτηριστικό των οποίων είναι η κίνηση και η φυσικότητα των μορφών).

Αλλά και η Επτανησιακή Σχολή, το πρώτο ελληνικό καλλιτεχνικό ρεύμα με σαφείς δυτικοευρωπαϊκές επιρροές, που εμφανίστηκε στα Επτάνησα στα μισά του 17ου αιώνα και διήρκεσε μέχρι τα μέσα του 19ου περίπου.

Κυριότεροι εκπρόσωποι αναφέρονται οι Μιχαήλ Δαμασκηνός, Δημ. και Γ. Μόσχος, Μαν. και Κων. Τζάνες και Στεφ. Τσαγκαρόλος.

Στην έκθεση της Σπυριδούλας Τσιρώνη τα έργα που εκτίθενται έχουν σαφείς αναφορές στην Κρητική περισσότερο αλλά και στη Μακεδονική σχολή, σε μια προσπάθεια πιστής ακολουθίας για να εκφραστεί μέσω των χρωμάτων, ευλάβεια και αρμονία συνδυασμένα και με απώτερο στόχο να πραγματωθεί η καθαρά πνευματική αποστολή των μορφών.

Ευαγγελία Λυσσάρη, Θεολόγος

Η έκθεση θα διαρκέσει έως 12/05/2024.

Ώρες επισκέψεων στην Παλαιά Δημοτική Αγορά (πλατεία Δημάδη):

Δευτέρα έως Σάββατο: 10:00-13:00 & 18:00-21:00,

Κυριακή: 11:00-13:00, αργίες κλειστά