H όδευση του αγωγού East – Med, από την Αιτωλοακαρνανία

Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2022

Την διαδρομή του αγωγού φυσικού αερίου East-Med, ο οποίος σημειωτέον αναμένεται, όταν κατασκευασθεί να περνά πολύ κοντά στα Καλύβια Αγρινίου, καθώς και τις εναλλακτικές οδεύσεις που θα παρακάμπτουν περιοχές Natura της Αιτωλοακαρνανίας, παρουσιάζει σε σχετικό άρθρο της η εφημερίδα “Συνείδηση” Αγρινίου. Αναλυτικά το δημοσίευμα:

Το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας συζητώντας τη Δευτέρα τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, σε επίπεδο ενημέρωσης και όχι ψήφισης, έμεινε περισσότερο στο ζήτημα των αντισταθμιστικών ωφελημάτων και την προοπτική ανάπτυξης τοπικών δικτύων και δεν συζήτησε τόσο τα τεχνικά – περιβαλλοντικά ζητήματα. Ωστόσο η Μελέτη που παρουσιάστηκε αποκαλύπτει ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες για την όδευση του αγωγού.

Το τμήμα του αγωγού που βρίσκεται στη Δυτική Στερεά Ελλάδα ξεκινά από τη θέση προσαιγιάλωσης που βρίσκεται περίπου 3 χλμ νοτιότερα από το Γαλατά, στον Δήμο Ναυπακτίας και με κατεύθυνση βόρεια βορειοδυτική, καταλήγει στην ορεινή περιοχή Φλωροβούνι, στο Δήμο Ηγουμενίτσας, όπου πρόκειται να κατασκευαστεί ο ήδη αδειοδοτημένος Σταθμός Συμπίεσης του Αγωγού «Ποσειδών».

Αρχικά, η όδευση διασταυρώνεται με τον ποταμό Εύηνο και την Ιόνια οδό και συνεχίζει μέσω του ορεινού όγκου του όρους Αρακύνθου με πορεία βορειοδυτική προς τη Λίμνη Τριχωνίδα. Διέρχεται νοτίως της λίμνης με πορεία δυτική και σε απόσταση περίπου ενός χλμ. βόρεια των οικισμών Γαβαλού, Ματαράγκα και Παπαδάτες και εν συνεχεία διέρχεται περίπου 3,5 χλμ νοτιοδυτικά της πόλης του Αγρινίου. Συνεχίζει βόρεια, (περνά επίσης από την περιοχή Καλυβίων) διασταυρώνεται με τον ποταμό Αχελώο, διέρχεται περίπου 500 μέτρα δυτικά του οικισμού Λεπενούς και μέσω του ορεινού όγκου κατευθύνεται βόρεια και διέρχεται περίπου 700 μέτρα δυτικά του οικισμού Βαρετάδα και περίπου 500 μέτρα από τον οικισμό Βαλμάδα.

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αξίζει να σημειωθεί ότι συνοδεύεται από ειδικές οικολογικές αξιολογήσεις, παρά το γεγονός ότι η όδευση του αγωγού «αποφεύγει» σε μεγάλο βαθμό τις χαρακτηρισμένες περιοχές Natura. Τέτοιες αξιολογήσεις έχουν γίνει για την… παρακείμενη όδευση του αγωγού από το Εθνικό Πάρκο Λιμνοθαλασσών Μεσολογγίου και Αιτωλικού, τις Λίμνες Τριχωνίδα και Λυσιμαχία, αλλά και το όρος Αράκυνθος και τα στενά της Κλεισούρας.

 Η βασική πρόταση για προαιγιάλωση στο Γαλατά και η εναλλακτική στην Κάτω Βασιλική

Η όδευση του αγωγού ανάμεσα σε Τριχωνίδα και Λυσιμαχία 

Στο Μακρυνόρος η βασική όδευση διέρχεται δυτικά και η εναλλακτική ανατολικά

Αξιοσημείωτο πάντως είναι ότι η μελέτη σε ορισμένα σημεία προβλέπει και εναλλακτικές οδεύσεις. Για παράδειγμα για τη διέλευση του Πατραϊκού Κόλπου η αρχική πρόταση προβλέπει προσαιγιάλωση του αγωγού νότια του Ευηνοχωρίου στον κάμπο του Γαλατά, κοντά στις εκβολές του Ευήνου και η εναλλακτική πρόταση είναι για θέση προσαιγιάλωσης στην Κάτω Βασιλική.

Επίσης εναλλακτική όδευση προτείνεται στην περιοχή του Μενιδίου, στο όρος Μακρυνόρος, που φιλοξενεί το Καταφύγιο Άγριας Ζωής. Η προτεινόμενη λύση διέρχεται από την προστατευόμενη περιοχή στα δυτικότερα όριά της, δυτικά της Μονής Ρέθα. Η εναλλακτική λύση διασταυρώνεται με το ίδιο καταφύγιο άγριας ζωής από την άλλη πλευρά της μονής (και τα ανατολικότερα όρια της προστατευόμενης περιοχής).

 Η διέλευση του αγωγού από τον Αράκυνθο

Η όδευση του αγωγού από τον Πατραϊκό Κόλπο και την Αιτωλοακαρνανία

Το έργο του Αγωγού EastMed έχει χαρακτηριστεί από το 2013 ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ και σύμφωνα με τον Ν. 4685/2020, το Μάιο του 2020, μαζί με το έργο του Αγωγού Poseidon, χαρακτηρίστηκε επίσης ως Έργο Εθνικής Σημασίας και Δημοσίου Συμφέροντος για την Ελλάδα.

Συνολικά, αποτελεί μια αποτελεσματική διασύνδεση των πηγών της Ανατολικής Μεσογείου και των Ευρωπαϊκών αγορών ενέργειας, μέσω της Κύπρου, της Ελλάδας και της Ιταλίας, καθώς και με άλλες αγορές στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Με περίπου 2.000 km μήκος, εκ των οποίων περισσότερα από 1.400 km είναι υποθαλάσσια (περίπου 840 km στα ελληνικά ύδατα), ο αγωγός EastMed συνδέει υποθαλάσσια το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα μέσω της Κρήτης, και αφού διατρέξει για περίπου 540 km την ηπειρωτική Ελλάδα, καταλήγει στην Ιταλία μέσω μιας υποθαλάσσιας διαδρομής 210 km εντός του Ιονίου πελάγους, μέσω του υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού «Ποσειδών». EastMed και «Ποσειδών»  παρέχουν στην Ευρώπη ένα νέο ενεργειακό διάδρομο, μέσω μιας εξειδικευμένης σύνδεσης διαμέσου μιας εντελώς νέας διαδρομής, ενοποιώντας τις αγορές και ενισχύοντας τη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού.

Δημήτρης Παπαδάκης – Εφημερίδα «Συνείδηση»

Σύνδεσμος άρθρουhttps://sinidisi.gr/east-med-h-odeysi-agogoy-fysikoy-aeri-aitoloakarnania/